Kjøttbransjen
07.11.2019
For mange bedrifter i kjøttbransjen benytter plastemballasje som ikke lar seg gjenvinne. Nå oppfordrer Grønt Punkt Norge bransjen til å rette på dette.
Plastløftet er begrepet som nå er tatt i bruk for å oppnå økt bevissthet og mer handling i forbindelse med plastgjenvinning. Plastløftet skal hjelpe norske bedrifter til å nå EU sine nye mål for 2025/2030. EU-målene for materialgjenvinning av plastemballasje er 50 prosent av all plast innen 2025 og 55 prosent innen 2030. I kjøttbransjen er det kun Norfersk (Nortura/NorgesGruppen) og Scandza (Leiv Vidar og Finsbråten) som så langt har tatt Plastløftet.
MER RESIRKULERT PLAST
- Alle virksomheter som produserer eller importerer varer med mer enn 1000 kg emballasje hvert år, må være medlem i et godkjent returselskap. Målet er å øke bruken av resirkulert plast, unngå unødvendig bruk av plast og designe emballasj
Gå til medietMER RESIRKULERT PLAST
- Alle virksomheter som produserer eller importerer varer med mer enn 1000 kg emballasje hvert år, må være medlem i et godkjent returselskap. Målet er å øke bruken av resirkulert plast, unngå unødvendig bruk av plast og designe emballasj