AddToAny

Kulturarv eller etnisk nasjonalisme?

Kulturarv eller etnisk nasjonalisme?
Hvis lærere, og lærerstudenter, bare fikk tilgang på en eneste fagbok, da ville jeg anbefale Grunnleggende felles verdier? Menneskerettigheter og religionspluralisme i skolen.
For dette er en bok som løfter skolens grunnleggende verdier fra festtale-glasur til en ny pedagogisk-politisk bevissthet, og utfordrer alle aktører i vår skolepolitiske virkelighet.
Læreren, og lærerstudenten, tvinges her til å møte skolens verdigrunnlag på en dekonstruerende og kritisk undersøkende måte, og provoseres til å tenke gjennom både egne og skolens holdninger til opplæringslovens formålsbestemmelse og Den generelle delen av læreplanen. For selv om boka, som hadde utgivelse i 2017, viser til
den generelle delen av læreplanen, som nå er i ferd med å erstattes av læreplanens overordnede del, så blir den ikke mindre aktuell. Det vesentlige er at skolen har et verdigrunnlag som en som lærer må forholde seg til.

Kulturarv eller etnisk nasjonalisme?
Den norske skolen vokste fram på kirkelig grunn, og kristendommen har alltid stått sterkt i opplæringen. I 2008 ble det bestemt at hele skoleløpet, både grunnskolen og videregående, skulle bygge på «grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk tradisjon». Mange mente at denne henvisningen til kristen tradisjon var for svak og uklar, de ville ha forankring
i religion og tradisjon, altså kristendom og humanisme, ikke verdier. De påpekte at begrepet «humanisme» burde forstås ut fra dannelseshumanismen, og ikke livssynshumanismen, slik lærebøker
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt