Sykepleien
11.08.2016
Selve livet. Studentenes egne livserfaringer må inkluderes i sykepleieutdanningen, mener Kristin Jordal.
Så, hvorfor vil du egentlig bli sykepleier?
Spørsmålet kan ha like mange svar som det finnes sykepleiere, og førsteamanuensis på sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Kristin Jordal, har hørt flere av dem enn de fleste.
- I høst har jeg lest 150 til dels svært åpenhjertige fortellinger fra det nye kullet. De kommer til studiet med et bredt erfaringsspekter som jeg mener det er viktig å få med i undervisningen.
Nylig disputerte Jordal for doktorgradsavhandlingen «sIsll make a damn good nurses - A Qualiative Study of Coherence and Learning in Nursing Education», der nettopp forbindelsen mellom det personlige og profesjonelle hos studentene settes under lupen.
REFLEKSJONER OM LIVET. Gjennom dybdeintervjuer og deltakende observasjonsstudier har Jordal fulgt ni sykepleiestudenter tett for å se hvordan de skaper sammenheng mellom teoretiske og praktiske sider av utdanningen - og mellom utdanningens innhold og sitt eget liv.
- Det kom veldig tydelig frem at studentenes individuelle erfaringer fra andre arenaer enn selve studiet, var svært viktige i prosessen med å skape seg en profesjonell i
Gå til medietSpørsmålet kan ha like mange svar som det finnes sykepleiere, og førsteamanuensis på sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Kristin Jordal, har hørt flere av dem enn de fleste.
- I høst har jeg lest 150 til dels svært åpenhjertige fortellinger fra det nye kullet. De kommer til studiet med et bredt erfaringsspekter som jeg mener det er viktig å få med i undervisningen.
Nylig disputerte Jordal for doktorgradsavhandlingen «sIsll make a damn good nurses - A Qualiative Study of Coherence and Learning in Nursing Education», der nettopp forbindelsen mellom det personlige og profesjonelle hos studentene settes under lupen.
REFLEKSJONER OM LIVET. Gjennom dybdeintervjuer og deltakende observasjonsstudier har Jordal fulgt ni sykepleiestudenter tett for å se hvordan de skaper sammenheng mellom teoretiske og praktiske sider av utdanningen - og mellom utdanningens innhold og sitt eget liv.
- Det kom veldig tydelig frem at studentenes individuelle erfaringer fra andre arenaer enn selve studiet, var svært viktige i prosessen med å skape seg en profesjonell i