Første steg
09.10.2020
Empati og kreativitet vil være de viktigste egenskapene på våre barns CV-er om 30 år.
Morgendagens utfordringer krever en ny måte å tenke på og nye kreative løsninger som ennå ikke finnes. Lærere, ansatte innen kunst- og kultur-sektoren og forskere i Norge har de siste årene ropt et varsku om at den norske skolen blir mer og mer preget av teoriog realfag. I 1974 hadde elevene 19,7 prosent musikk og forming på timeplanen. I 2005 var tallet nede på 13,3 prosent. Gjennom kunstfagene lærer barna å tenke fleksibelt, sortere og hente frem kunnskap og komponere nye muligheter. Nettopp da kan du finne nye løsninger på morgendagens utfordringer uten å kopiere de gamle løsningene. En slik kreativitet kan du øve opp gjennom kunsten.
FINLAND ET FORBILDE
De fleste skolesystemer verden over setter kreative fag helt nederst på rangstigen. Ett unntak er Finland, som satser på kunstfag og praktiske fag på samme linje som lesing, skriving og regning.
Elever som får utvikle sine kreative sider og får arbeide med kunstfag på skolen, blir flinkere til å lese, skrive og regne enn elever som ikke gjør dette, ifølge en stor undersøkelse fra 60 land i regi av UNESCO. Andre internasjonale undersøkelser viser også at selvtilliten hos barna vokser. Bedre selvtillit
Gå til medietFINLAND ET FORBILDE
De fleste skolesystemer verden over setter kreative fag helt nederst på rangstigen. Ett unntak er Finland, som satser på kunstfag og praktiske fag på samme linje som lesing, skriving og regning.
Elever som får utvikle sine kreative sider og får arbeide med kunstfag på skolen, blir flinkere til å lese, skrive og regne enn elever som ikke gjør dette, ifølge en stor undersøkelse fra 60 land i regi av UNESCO. Andre internasjonale undersøkelser viser også at selvtilliten hos barna vokser. Bedre selvtillit