Arkitektnytt
22.02.2019
Tradisjonelle forestillinger om arkitektur og planlegging utfordres i ny bok der Lofotens ekstreme natur og flere tusen år gamle kultur danner bakteppet.
Rik kystfiskehistorie, suksessfulle reiselivskampanjer og jevnlige politiske framstøt for oljeboring. I spennet mellom den historisk forankrede og kulturbærende næringa, den relativt nye og eksplosivt voksende turistnæringa og sine ekstreme værforhold og sjenerøse naturressurser, har Lofoten vært nedslagsfelt når arkitektstudenter har utforsket nye verktøy og faglige tilnærminger. Studiokurset «Layered Landscapes Lofoten» på Bergen Arkitektskole (BAS) våren 2017 ble ledet av partnerne i Tromsø-baserte 70°N arkitektur, Magdalena Haggärde og Gisle Løkken. En sammenfatning av arkitektenes tilnærming til arkitektur og et utvalg av studentarbeidene fra BAS, utgjør grunnlaget for boka med samme navn.
- Vi ble gitt noen verktøy, men ikke noe mål, forteller en av studentene fra kurset, Anna Liisa Saavaste. - Which was a good thing, legger hun til.
Saavaste var etter semesterslutt også med på å sette sammen boka som praktikant hos 70°N arkitektur, og argumenterer for kvaliteten på kurset ved å vise til den enorme bredden i studentproduksjonen: plakattegninger bestående av én illustrerende linje, kart som kobler geologi med politikk og hverdag, et samtaletranskript om krystallstrukturer og matematikk. I første oppgave skulle studentene finne sin personlige kobling til Lofoten. Savaaste besvarte ved å kutte opp og gjenkomponere en turistkatalog for Lofoten, tilført sine egne inntrykk og kunnskaper om området.
FRA STRØKSNES TIL LEFEBVRE
Bokas undertittel, «Understanding of Complexity, Otherness and Change», røper langt på vei bokas omdreiningspunkter. Med referanser til filosofi, sosiologi og planleggingsteori, følger kapitlene i boka ulike tema og begreper som har dannet grunnlaget både for kontorets egen praksis og oppgavene studentene ble gitt underveis i semesteret. Hvert kapittel innleder til ulike begreper med referanser til teorier og tenkere, for så å formulere en relatert studentoppgave, og avsluttes med et utvalg av studentenes egne besvarelser gjennom en rekke ulike visuelle framstillingsmåter. Med en pensumliste bestående av alt fra franske Deleuze & Guattaris teoritunge kompleksitetsbegreper, Henri Lefebvres urbanismekritikk og Morten Strøk
Gå til mediet- Vi ble gitt noen verktøy, men ikke noe mål, forteller en av studentene fra kurset, Anna Liisa Saavaste. - Which was a good thing, legger hun til.
Saavaste var etter semesterslutt også med på å sette sammen boka som praktikant hos 70°N arkitektur, og argumenterer for kvaliteten på kurset ved å vise til den enorme bredden i studentproduksjonen: plakattegninger bestående av én illustrerende linje, kart som kobler geologi med politikk og hverdag, et samtaletranskript om krystallstrukturer og matematikk. I første oppgave skulle studentene finne sin personlige kobling til Lofoten. Savaaste besvarte ved å kutte opp og gjenkomponere en turistkatalog for Lofoten, tilført sine egne inntrykk og kunnskaper om området.
FRA STRØKSNES TIL LEFEBVRE
Bokas undertittel, «Understanding of Complexity, Otherness and Change», røper langt på vei bokas omdreiningspunkter. Med referanser til filosofi, sosiologi og planleggingsteori, følger kapitlene i boka ulike tema og begreper som har dannet grunnlaget både for kontorets egen praksis og oppgavene studentene ble gitt underveis i semesteret. Hvert kapittel innleder til ulike begreper med referanser til teorier og tenkere, for så å formulere en relatert studentoppgave, og avsluttes med et utvalg av studentenes egne besvarelser gjennom en rekke ulike visuelle framstillingsmåter. Med en pensumliste bestående av alt fra franske Deleuze & Guattaris teoritunge kompleksitetsbegreper, Henri Lefebvres urbanismekritikk og Morten Strøk