NJF-magasinet
24.05.2017
En standard for opplæring av ombordpersonalet er veiledende. Ingen har plikt til å følge den. Å ta den inn i norsk lov strider mot regelverket i EU/EØS, sier Statens jernbanetilsyn.
Utkastet for ombordpersonalet som Jernbanedirektoratet har utarbeidet sier ikke hvor lang utdanningen skal være, heller ikke om fordelingen av teori og praksis.
- Den vil være veiledende for virksomheter og opplæringssentre, står det under «formål».
Høring. En arbeidsgruppe i NJF har skrevet et høringssvar til direktoratet.
- De har fått med seg mye, men noe mangler helt. Blant annet varighet på opplæringen, sier forbundssekretær Audun Sør-Reime om dokumentet.
Jernbaneforbundet er kritiske til at dette er en veiledning, ikke et pålegg.
- Det ligger ingen forpliktelse i å følge standarden. Jernbanevirksomhetene kan selv vurdere hva de mener er tilstrekkelig uten at dette blir etterprøvd, sier Sør-Reime.
I en situasjon med konkurranse kan det bli pengene som rår. Da må NSB sammenlikne seg med hva andre operatører kan komme med av opplæring. Med små marginer kan de tape anbud på et dyrere opplegg. Arbeidsgruppen mener det er nødvendig å holde seg på det som er
Les opprinnelig artikkel- Den vil være veiledende for virksomheter og opplæringssentre, står det under «formål».
Høring. En arbeidsgruppe i NJF har skrevet et høringssvar til direktoratet.
- De har fått med seg mye, men noe mangler helt. Blant annet varighet på opplæringen, sier forbundssekretær Audun Sør-Reime om dokumentet.
Jernbaneforbundet er kritiske til at dette er en veiledning, ikke et pålegg.
- Det ligger ingen forpliktelse i å følge standarden. Jernbanevirksomhetene kan selv vurdere hva de mener er tilstrekkelig uten at dette blir etterprøvd, sier Sør-Reime.
I en situasjon med konkurranse kan det bli pengene som rår. Da må NSB sammenlikne seg med hva andre operatører kan komme med av opplæring. Med små marginer kan de tape anbud på et dyrere opplegg. Arbeidsgruppen mener det er nødvendig å holde seg på det som er