
I innlegget tar Sæbø til orde for å «skrote avsluttende eksamen med karakter A-F i akademia». Han mener man bør vurdere å gå over til en modell som i større grad baserer seg på godkjent/ikke godkjent.
Bokstavkarakterer fører til sideeffekter som mer pugging, stress, angst og andre ting som er hemmende for studentenes læring, mener prorektor Solve Sæbø ved NMBU. Foto: Elisabeth Dyb/NMBU
Over 70 kommentarer har så langt kommet på innlegget som Sundli Tveit delte, og mange av dem i sterke ordelag. Blant de som kommenterer er flere professorer ved NMBU, to dekaner og en del andre ansatte, samt noen eksterne fra universitets- og høgskolesektoren.
«Ikke spesielt konstruktivt eller nyansert å starte med populistiske konklusjoner!», skriver for eksempel professor Ole Gjølberg ved Handelshøyskolen på NMBU om innlegget til Sæbø.
Professor Odd Vangen ved Fakultet for biovitenskap ved NMBU sier:
«Håper det står for prorektors eget syn og ikke NMBU sitt formelle syn. Hvor går grensen når en undertegner med prorektor?» skriver Vangen.
Haugstad-kritikk
Nylig avgått statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad, kaller innlegget til Sæbø «underlig ureflektert».
«Dersom NMBU lager eksamener som oppmuntrer til pugg de siste dagene, så foreslår jeg at man lærer seg å lage gode eksamener fremfor å skylde på karaktersystemet. Det et faktisk ingen heksekunst å lage eksamen som tester forståelse snarere enn pugg», sier Haugstad på facebook.
Dersom NMBU lager eksamener som oppmuntrer til pugg de siste dagene, så foreslår jeg at man lærer seg å lage gode eksamener fremfor å skylde på karakter-systemet. Bjørn Haugstad Tidliger