Dagligvarehandelen
29.11.2016
Kort tid etter at Kraftkar fra Tingvollost ble kåret til verdens beste ost, var butikkene tomme for verdenseneren. Det har gitt økt salg av andre norske gårdsoster.
Meny Colosseum blant de første Meny-butikkene som begynte å selge ost fra Tingvollost. Salget har gått strykende hele veien.
- Den har jo vunnet internasjonale konkurranser flere ganger før. Og etter slike konkurranser skyter salget i været, sier osteansvarlig Jan-Arne Moen.
Uvanlig stor interesse
Dagen etter at Kraftkar ble kåret til verdens beste ost under World Cheese Award, begynte telefonen å ringe.
- Første dagen hadde jeg sikkert 150 telefoner, og av de 300 kundene som kom innom, var det 200 som spurte spesielt etter Kraftkar. Jeg har aldri opplevd en sånn interesse etter ost, sier Moen.
- Hvordan reagerer kundene på at du ikke har Kraftkar inne?
- Når jeg forteller at den er fra et lite gårdsysteri med fire ansatte, har de jo forståelse for at de ikke klarer å levere. Hadde det vært Tine eller en av de store industrileverandørene, hadde jeg fått smekk på fingeren med én gang. Det som er så rart, er at det er helt uvanlig at en kunde har forståelse for at vi ikke har en vare - i mange dager, sier Jan-Arne
Gå til mediet- Den har jo vunnet internasjonale konkurranser flere ganger før. Og etter slike konkurranser skyter salget i været, sier osteansvarlig Jan-Arne Moen.
Uvanlig stor interesse
Dagen etter at Kraftkar ble kåret til verdens beste ost under World Cheese Award, begynte telefonen å ringe.
- Første dagen hadde jeg sikkert 150 telefoner, og av de 300 kundene som kom innom, var det 200 som spurte spesielt etter Kraftkar. Jeg har aldri opplevd en sånn interesse etter ost, sier Moen.
- Hvordan reagerer kundene på at du ikke har Kraftkar inne?
- Når jeg forteller at den er fra et lite gårdsysteri med fire ansatte, har de jo forståelse for at de ikke klarer å levere. Hadde det vært Tine eller en av de store industrileverandørene, hadde jeg fått smekk på fingeren med én gang. Det som er så rart, er at det er helt uvanlig at en kunde har forståelse for at vi ikke har en vare - i mange dager, sier Jan-Arne


































































































