Bedre Skole
25.11.2016
Yrkesfaglærere og fellesfaglærere fra hele landet samlet seg i Oslo 17. -19. oktober for å skoleres i samarbeid om yrkesretting og relevans. Vi besøkte en gruppe matematikklærere og kunst- og håndverkslærere på workshop for å lære hvordan kunst- og håndverk kan bidra til at elevene møter matematikken på en ny måte.
Susanne Stengrundet fra matematikksenteret starter med å slå fast at når matematikklæreren og kunst- og håndverkslæreren skal samarbeide, så bør det være kunst- og håndverkslæreren som bestemmer temaet. Grunnen er følgende, alle elevene har vært gjennom de ulike delene av matematikken tidligere, selv om de kanskje ikke behersker dem. Det betyr at sett fra matematikkens ståsted, så er det ikke så nøye hvor man begynner.
Deretter deler hun ut et kvadratisk stykke farget papir til hver, og gir følgende oppgave: brett en kråke av papiret etter tegningen som er projisert på lerretet. Reidunn Horgen fra Eiker videregående skole sitter
Gå til medietDeretter deler hun ut et kvadratisk stykke farget papir til hver, og gir følgende oppgave: brett en kråke av papiret etter tegningen som er projisert på lerretet. Reidunn Horgen fra Eiker videregående skole sitter


































































































