AddToAny

Kostbare forhandlinger

De lokale forhandlingene i Nav blir spredt utover hele etaten, mot NTL NAVs ønske. De har beregnet at dette koster over 16,7 millioner kroner.
Statlige etater kan velge om de vil gjennomføre én samlet forhandling for medlemmer på hovedtariffavtalen for YS Stat og LO Stat, eller om de vil delegere ansvaret ned til de ulike enhetene i etaten. Dette er noe partene avtaler fra år til år, og de siste årene har de lokale forhandlingene i Nav blitt delegert.
Dermed skal de ansatte på 380 enheter sende inn krav til rundt 20 forhandlingssteder. NTL NAV mener ressursbruken er enorm og unødvendig. Etatstillitsvalgt Karsten Tigerstedt Jøssang har på vegne av landsforeningen beregnet hvor mye tid som vil gå med til delegerte, lokale forhandlinger. Og i en så stor etat blir det store tall:
51 523 arbeidstimer, 26,4 årsverk eller tapt arbeidstid verdt 16,7 millioner kroner.

Omfattende prosess
I sine beregninger har Jøssang lagt inn at delegerte forhandlinger fører til at alle ansatte i Nav må levere inn sine personlige krav til de lokale forhandlingene. Han har regnet på etaten totalt sett, med forhandlingene til alle fire hovedsammenslutninger.
- Alle som vil heve lønna si, må levere et krav. Utfra erfaring har jeg beregnet at veldig mange bruker litt tid gjennom en hel uke på å skrive, spørre om råd, tenke, slik at det baller på seg med tidsbruken. Det utløser også flere lønnssamtaler, sier han.
I neste omgang skal alle disse kravene sorteres, både av tillitsvalgte og ledere i de forskjellige driftsenhetene.
- Det er nærmere 380 lokasjoner i Nav, der man alle steder må sikre at alle er med. Så blir disse videresendt til de cirka 20 forhandlingsstedene, sier han.
Når forhandlingene kommer i gang, tar det gjerne en uke der ledelse og tillitsvalgte utveksler krav og tilbud.
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NTL-magasinet

Hele den svenske gruvebyen Kiruna er på flyttefot, men det som har fått aller mest oppmerksomhet er «kirkevandringen» i slutten av august.
NTL-magasinet 27.08.2025
Nav har brukt mye penger på tiltak så langt i år, og nå bremses aktiviteten for å få kontroll på budsjettet. NTL Nav-leder Torgeir Homme synes det er synd at de har havnet i en slik situasjon.
NTL-magasinet 27.08.2025
Om dagen underviser hun i astronomi, havmiljø og bærekraft. Om natta kjører hun traktor og bekjemper sopp på rapsen. Kirsti Eikenes fra Vestby lever et liv med både rot og rakettfart.
NTL-magasinet 27.08.2025
Snart vet vi hvordan det politiske flertallet vil se ut de neste fire årene.
NTL-magasinet 27.08.2025
Valget forventes å bli svært jevnt. Selv om marginene er små, kan forskjellene i politikken bli store. Les om hva som er betyr mest for noen av arbeidstakerne i Norge.
NTL-magasinet 27.08.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt