Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 15 år tilbake og funnet en test av Farr 525. Testen ble skrevet og utført av Axel Nissen-Lie, og ble publisert i Seilas 1-2005. Farr 525 ble ingen suksess for verftet i Lysekil. Verftet fikk øknomiske problemer og ble til Erixon Technoyachts AB som aldri klarte å få sving på sakene. Vi syns 10 millioner var mye penger i 2005. I dag vil en slik båt koste det dobbelte. Men du kan kjøpe en brukt Farr 525 i Hellas for 3,5 millioner kroner.
Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Skroget er elegant, moderne, og har konservative linjer. Den er bred i hekken, men ikke ekstremt. Baugen har en klassisk vinkel. Linjene mer ut fra estetikk enn hva datamaskinen til Bruce Farr anbefaler. Rettere baug og en bredere hekk ville nok gjort båten enda raskere.
Selv om båten er tegnet av selveste Bruce Farr, betyr det ikke at den vil fly av gårde. Det er snakk om en båt på over 17 tonn, og når en eier har fått om bord det han ønsker, så nærmer vi oss 20 tonn. Båten veier dobbelt så mye som en moderne regattabåt på samme størrelse, men veier for eksempel 6000 kg mindre enn Hallberg-Rassy 53. Riggen er toppmoderne og i karbon. Det bidrar også godt til å løfte seilegenskapene.
Seilas seilte Farr 525 ds på båtens første prøveseiling. Vi hadde flotte seilforhold med vindkast opp mot 10 m/s. Testbåten hadde moderne seil fra UK Syv