Bioingeniøren
18.06.2021
Når en leder må ta den vanskelige samtalen, eller ansatte har problemer med lederen - hva gjør man som tillitsvalgt da?
I LØPET AV MINE ÅR som tillitsvalgt har jeg hatt mange saker som har handlet om det psykososiale arbeidsmiljøet. Ofte har dette vært saker om forholdet mellom en ansatt og lederen, eller «de ansatte» og lederen. I tillegg er det sakene hvor lederen må snakke med ansatte om uakseptabel adferd, eller andre problemer.
Min erfaring er at det er svært fort gjort å trå feil i slike saker, både for lederen, den ansatte, og de tillitsvalgte. Dette skjer på tross av at vi har gode prosedyrer for hvordan vi skal håndtere slike saker.
Hvis både de ansatte og lederen er medlem i NITO, og man er tillitsvalgt for begge parter, hva gjør man da?
Få klarhet i rollene
I slike situasjoner er det viktig å avklare rollene. Hvis det er den (eller de) ansatte som har tatt kontakt med meg som tillitsvalgt, er jeg deres hjelper i saken. Når lederen er
Gå til medietMin erfaring er at det er svært fort gjort å trå feil i slike saker, både for lederen, den ansatte, og de tillitsvalgte. Dette skjer på tross av at vi har gode prosedyrer for hvordan vi skal håndtere slike saker.
Hvis både de ansatte og lederen er medlem i NITO, og man er tillitsvalgt for begge parter, hva gjør man da?
Få klarhet i rollene
I slike situasjoner er det viktig å avklare rollene. Hvis det er den (eller de) ansatte som har tatt kontakt med meg som tillitsvalgt, er jeg deres hjelper i saken. Når lederen er