Magasinet for fagorganiserte
02.09.2023
En lastebilsjåfør omkom i sommer da han kjørte med krana oppe. - Det kunne vært meg, sier sjåfør Svein Harald Johnsen.
65-åringen Svein Harald Johnsen har kjørt kranlastebil i 43 år. Selv om sikkerheten er blitt stadig bedre, tror han man aldri vil kunne hindre ulykker helt.
- Det vil være vanskelig å lage idiotsikre tekniske systemer, sier Johnsen.
Etter dødsulykken utenfor Bergen i sommer, vil Fellesforbundet ha klarere regler for å hindre lignende ulykker i fremtiden.
Det liker den erfarne sjåføren.
KJENNER IKKE TIL PÅBUD
Selv passer han på at krana er kjørt helt ned når arbeidet er ferdig. Har han last på planet, klappes krana sammen rett bak førerhuset, men om planet er tomt, må krana legges bakover på lasteplanet grunnet godkjent vektfordeling på lastebilen.
Det er imidlertid ingenting som fys
Les opprinnelig artikkel- Det vil være vanskelig å lage idiotsikre tekniske systemer, sier Johnsen.
Etter dødsulykken utenfor Bergen i sommer, vil Fellesforbundet ha klarere regler for å hindre lignende ulykker i fremtiden.
Det liker den erfarne sjåføren.
KJENNER IKKE TIL PÅBUD
Selv passer han på at krana er kjørt helt ned når arbeidet er ferdig. Har han last på planet, klappes krana sammen rett bak førerhuset, men om planet er tomt, må krana legges bakover på lasteplanet grunnet godkjent vektfordeling på lastebilen.
Det er imidlertid ingenting som fys