AddToAny

KNIV I COLAEN

Joar Nangos samiske arkitekturbibliotek Girjegumpi handler ikke egentlig om det samiske, men om det norske.
- Det er kanskje litt corny, en gamme på taket av det nye Nasjonalmuseet, sier Joar Nango.
Gjennom høsten og vinteren som var stilte Nango ut det omreisende samiske arkitekturbiblioteket Girjegumpi på Nasjonalmuseet for arkitektur i Oslo. I mai er han i Oslo igjen og bygger en gamme på toppen av det monumentale nybygget i Vika, i forbindelse med åpningsutstillingen «Jeg kaller det kunst».
I forbindelse med denne utstillingen vises verk av 147 ulike samtidskunstnere, hvorav 14 er samiske. Nasjonalmuseet har gått til innkjøp av mer samisk kunst de siste årene.
- Det er ganske spesielt at Nasjonalmuseet ikke har flere samiske verk i sin samling. Det er kun nå de siste årene at de desperat har prøvd å gjøre noe med det. Men de har ikke åpnet for en diskusjon om hvordan det kuratoriske ved det vervet skal fungere. I andre land har man bevisst gått inn for å endre strukturer, mens her savner jeg en offentlig bevisst fortelling om Nasjonalmuseet som institusjon og dens evne til å endre seg selv og se på seg selv kritisk. Det er fint at de kjøper det inn, men det fremstår typisk norsk å ikke ville innrømme et problem, fordi vi ser på oss selv som en etisk uskyldig kultur. Det er en generell opplevelse som sliter på meg, sier Nango.
- Hvordan opplever du da å ha fått den posisjonen du har fått de siste årene?
- Du må jo bruke den plassen for det den er verdt, skape ringvirkninger og diskusjon og ta vare på de rommene du har skapt. Du blir vant til det som samisk kunstner, men det kan være irriterende og tungt, og jeg skulle gjerne sluppet å ha en sånn ansvarsrolle av og til. Samtidig har jeg et mulighetsrom som er veldig gøy å operere i, og det er dyktige folk jeg jobber med, som drar prosjektet mitt fram. Men det vi samer trenger er våre egne institusjoner, og for å få til det trenger vi at ikke-samer bryr seg, sier han.

Den jobben s
Gå til mediet

Flere saker fra Arkitektur N

Tankene går ufravikelig tilbake til norsk stoldesign på høyden av forrige gullalder midt på 1900-tallet når vi ser Anderssen & Volls Brasilia.
Arkitektur N 24.09.2022
I ly av Tracy Emins skulptur vokser en lokal fauna frem i Bjørvika.
Arkitektur N 24.09.2022
På Tøyen har et ungt geologisk museum reist seg i det gamle. Det ivaretar samtidens, men også fortidens behov.
Arkitektur N 24.09.2022
Denne lederen skrives i et klima der norske nyhetssendinger gjennomgående er preget av krig og krise.
Arkitektur N 24.09.2022
ARKITEKTUR N THE NORWEGIAN REVIEW OF ARCHITECTURE
Arkitektur N 24.09.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt