Arbeidsmanden
15.02.2018
I 50 år har brøytemannskap holdt veien over Haukelifjell vinteråpen. Men ustabilt vær og økende trafikk gjør jobben vanskeligere. Nå håper de at strekningen legges i tunnel.
Ved den vestre munningen av Haukelitunnelen står menn kledd i gule og oransje arbeidsklær og stirrer oppover skråninga. Fjellandskapet blir nesten visket ut av sin egen hvithet og det er vanskelig å skimte pappesken som dingler der oppe. Men snart vil 25 kilo dynamitt gå av og utløse et ras.
- Når det smeller må vi komme oss inn i tunnelen, advarer Olav Stana, vaktleder i Presis Vegdrift.
I motsetning til de andre har han ikke arbeidsjakken på. Så langt har han ikke kommet denne morgenen. Den kornete snøen pisker over ansiktet, fingrene har fått en blålig farge.
- Snømassene vil komme over veibanen her, fortsetter han.
Tøff start på skiftet. Allerede da han klokken halv tre den natten satte føttene på det kalde soveromsgulvet hjemme i Kinsarvik, ante han at denne ukens skift kunne få en tøff start. Det har snødd mye og stormen har herjet på høyfjellet. En halv time senere, ved tretiden, går raset ved Pepparstein. Stedet er utsatt for ras og Stana er der ofte for å kontrollere.
- Når vinden blåser fra sørøst, bygger skavlene seg opp i løpet av et par dager. Naturen er det lite vi kan gjøre noe med, vi blir veldig fort små, forteller han.
Klokken nærmer seg tolv og Europavei 134 over Haukeliefjell har vært stengt i ni timer.
- Dette er ikke bra, sier han og rister på hodet. Det ringer i telefonen. Bussjåføren på den vestgående Haukeliekspress vil vite når veien blir åpnet. Bussen har stått ved en Jok
Les opprinnelig artikkel- Når det smeller må vi komme oss inn i tunnelen, advarer Olav Stana, vaktleder i Presis Vegdrift.
I motsetning til de andre har han ikke arbeidsjakken på. Så langt har han ikke kommet denne morgenen. Den kornete snøen pisker over ansiktet, fingrene har fått en blålig farge.
- Snømassene vil komme over veibanen her, fortsetter han.
Tøff start på skiftet. Allerede da han klokken halv tre den natten satte føttene på det kalde soveromsgulvet hjemme i Kinsarvik, ante han at denne ukens skift kunne få en tøff start. Det har snødd mye og stormen har herjet på høyfjellet. En halv time senere, ved tretiden, går raset ved Pepparstein. Stedet er utsatt for ras og Stana er der ofte for å kontrollere.
- Når vinden blåser fra sørøst, bygger skavlene seg opp i løpet av et par dager. Naturen er det lite vi kan gjøre noe med, vi blir veldig fort små, forteller han.
Klokken nærmer seg tolv og Europavei 134 over Haukeliefjell har vært stengt i ni timer.
- Dette er ikke bra, sier han og rister på hodet. Det ringer i telefonen. Bussjåføren på den vestgående Haukeliekspress vil vite når veien blir åpnet. Bussen har stått ved en Jok