NTL-magasinet
24.03.2021
Ansatte i Kystverket frykter det kan føre til alvorlige ulykker på sjøen dersom sjøtrafikksentralene tvinges til å bruke engelsk som eneste arbeidsspråk. Nå setter de sin lit til samferdselsministeren.
- Vi er redd dette vil gå ut over sikkerheten på sjøen, sier Torgeir Torkjelsson, hovedtillitsvalgt for NTL i Kystverket.
Sammen med tillitsvalgte i de andre forbundene har han siden i fjor høst kjempet innbitt mot ledelsens forsøk på å innføre engelsk som eneste arbeidsspråk når sjøtrafikksentralene kommuniserer med passerende fartøyer. Siste framstøt ble gjort i midten av februar, da de fikk møte samferdselsminister Knut Arild Hareide, en statssekretær og deler av ledelsen i Samferdselsdepartementet i et nettmøte. Det opplevde de som svært positivt.
- De lyttet, de hadde satt seg inn i saken, og de stilte gode, relevante spørsmål. Det var lettere å diskutere sjøtrafikkforskriften med dem enn med egen ledelse i Ålesund, sier Torkjelsson til NTL-magasinet.
Tidligere har de tillitsvalgte forfattet både høringsuttalelser og felles pressemeldinger. Ledelsen i Kystverket har forklart hensikten med endringen, men Torkjelsson mener fortsatt ikke de har fått noen forklaring som duger.
- Endringen er svar på et spørsmål som ingen egentlig har stilt!
Mener det ikke har vært ulykke
Les opprinnelig artikkelSammen med tillitsvalgte i de andre forbundene har han siden i fjor høst kjempet innbitt mot ledelsens forsøk på å innføre engelsk som eneste arbeidsspråk når sjøtrafikksentralene kommuniserer med passerende fartøyer. Siste framstøt ble gjort i midten av februar, da de fikk møte samferdselsminister Knut Arild Hareide, en statssekretær og deler av ledelsen i Samferdselsdepartementet i et nettmøte. Det opplevde de som svært positivt.
- De lyttet, de hadde satt seg inn i saken, og de stilte gode, relevante spørsmål. Det var lettere å diskutere sjøtrafikkforskriften med dem enn med egen ledelse i Ålesund, sier Torkjelsson til NTL-magasinet.
Tidligere har de tillitsvalgte forfattet både høringsuttalelser og felles pressemeldinger. Ledelsen i Kystverket har forklart hensikten med endringen, men Torkjelsson mener fortsatt ikke de har fått noen forklaring som duger.
- Endringen er svar på et spørsmål som ingen egentlig har stilt!
Mener det ikke har vært ulykke