Frøyland, som er geolog og leder av Naturfagsenteret ved Universitet i Oslo, var hentet inn for å fortelle om et opplegg hun har laget for å jobbe med stein i barnehagen gjennom utforsking og morsomme aktiviteter. Et opplegg som for noen år tilbake ble testet ut i datterens barnehage med stort hell.
- Fokuser på kjernekunnskapen
Hvordan kan man gjøre et så stort tema som stein forståelig for femåringer? Det var et spørsmål geologen stilte seg selv.
- Jeg måtte fjerne meg fra den undervisningen jeg hadde fått på universitetet og begynne å se på hvordan barn kan lære noe om stein og tilnærme seg stein. Jeg strippet det ned fra mange tusen fagbegreper til kun tre.
- Senere har jeg erfart at det var effektivt. Ikke bare for barn i barnehagen, men for barneskoleelever, videregåendeelever, studenter på universitetet og ikke minst for voksne. Jo mer du klarer å fokusere på kjernekunnskapen, jo mer effektiv formidling klarer du å skape, påpeker Frøyland og slår et slag for uttrykket less is more.
Forteller historier
Geologen ønsket å la barnehagebarna få oppleve at steiner forteller historier.
- Steiner er vitnesbyrd til noen helt fantastiske geologiske historier, og jeg hadde lyst til å se om barna kunne lese disse historiene i stein, forteller Frøyland.
All stein kan sorteres i tre hovedgrupper; de magmatiske bergartene som er prikkete, de metamorfe bergartene som er stripete og sedimentære bergarter som er lag-på-lag, og der det innimellom lagene finnes fossiler.
- Det var dette jeg hadde lyst til å introdusere barna for, forteller Frøyland.
- Begynn med mønster
- Å øve seg på at et mønster kan se litt forskjellig ut, men at det samtidig gjør at ting hører sammen, er en fi