Magma
07.11.2017
SIGNE BUNKHOLT SÆTER, kommunikasjonssjef bærekraft NorgesGruppen. Jobbet med fagfeltet bærekraft som partner i Pure Consulting tidligere, og har jobbet med strategiutvikling - bærekraft for mange store selskaper. Utdannet journalist og økonom, og har bakgrunn fra Dagens Næringsliv og Finansdepartementet tidligere.
BEDRIFTEN
NorgesGruppen er et av Norges ledende handelshus innen dagligvarehandel, storhusholdning og servicehandel. Selskapet har over 1 800 butikker over hele landet, fordelt på kjedene KIWI, MENY, SPAR, Joker og Nærbutikken. Grossistleddet ASKO er en stor del av virksomheten, og innen servicehandel er kjente merkenavn som Deli de Luca, Mix og Kaffebrenneriet en del av NorgesGruppen. Vår visjon er å gi våre kunder en bedre hverdag. Det gjør vi gjennom god service, konkurransedyktig drift og ved å inspirere kundene og sikre god kvalitet og trygg mat. For oss er bærekraftarbeidet en del av forretningen. Vår posisjon gir oss en mulighet til å brøyte vei og utgjøre en forskjell. Den muligheten skal vi bruke til å bidra positivt, og vi har ambisiøse mål innen helse og sunnhet og miljø.
PROBLEMSTILLING
Hver dag er én million kunder innom våre butikker. Det gir oss en unik mulighet til å bidra. Vi arbeider langsiktig for å sikre god lønnsomhet for Norges-Gruppen og på samme tid skape verdier for samfunnet for øvrig. Ett av områdene NorgesGruppen har prioritert innen bærekraft, er redusert matsvinn. Hvert år kastes det mat i Norge for 20 milliarder kroner. Det er 355 000 tonn mat, eller sagt på en annen måte, hver åttende handlepose (tall fra ForMat-prosjektet, 2015).
61 prosent kastes av forbrukerne, 21 prosent i produksjonsleddet, 17 prosent i butikkleddet og 1 prosent hos grossist. Det er et samfunnsproblem og et miljøproblem at altfor mye spiselig mat går rett i søpla, og initiativer som reduserer matavfallet, er positivt bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk.
BAKGRUNN FOR INITIATIVET
NorgesGruppen har i mange år jobbet systematisk med tiltak for å redusere matsvinn hos både grossist og i butikkene. Allerede i 2005 etablerte selskapet sitt omfattende kildesorteringssystem og fikk g
Gå til medietNorgesGruppen er et av Norges ledende handelshus innen dagligvarehandel, storhusholdning og servicehandel. Selskapet har over 1 800 butikker over hele landet, fordelt på kjedene KIWI, MENY, SPAR, Joker og Nærbutikken. Grossistleddet ASKO er en stor del av virksomheten, og innen servicehandel er kjente merkenavn som Deli de Luca, Mix og Kaffebrenneriet en del av NorgesGruppen. Vår visjon er å gi våre kunder en bedre hverdag. Det gjør vi gjennom god service, konkurransedyktig drift og ved å inspirere kundene og sikre god kvalitet og trygg mat. For oss er bærekraftarbeidet en del av forretningen. Vår posisjon gir oss en mulighet til å brøyte vei og utgjøre en forskjell. Den muligheten skal vi bruke til å bidra positivt, og vi har ambisiøse mål innen helse og sunnhet og miljø.
PROBLEMSTILLING
Hver dag er én million kunder innom våre butikker. Det gir oss en unik mulighet til å bidra. Vi arbeider langsiktig for å sikre god lønnsomhet for Norges-Gruppen og på samme tid skape verdier for samfunnet for øvrig. Ett av områdene NorgesGruppen har prioritert innen bærekraft, er redusert matsvinn. Hvert år kastes det mat i Norge for 20 milliarder kroner. Det er 355 000 tonn mat, eller sagt på en annen måte, hver åttende handlepose (tall fra ForMat-prosjektet, 2015).
61 prosent kastes av forbrukerne, 21 prosent i produksjonsleddet, 17 prosent i butikkleddet og 1 prosent hos grossist. Det er et samfunnsproblem og et miljøproblem at altfor mye spiselig mat går rett i søpla, og initiativer som reduserer matavfallet, er positivt bedriftsøkonomisk og samfunnsøkonomisk.
BAKGRUNN FOR INITIATIVET
NorgesGruppen har i mange år jobbet systematisk med tiltak for å redusere matsvinn hos både grossist og i butikkene. Allerede i 2005 etablerte selskapet sitt omfattende kildesorteringssystem og fikk g