Handikapnytt
14.04.2016
Det er ikke umulig å få produsentene til å lage bedre emballasje. Da Blindeforbundet dro i gang en kampanje for å gjøre skriften på pakkene lettere å lese, kom resultatene raskt. Kanskje går det an å gjøre noe liknende for å gjøre pakkene lettere å åpne?
Wenche Witberg arbeidet med kampanjen og oppsummerte det enkelt da hun fortalte om resultatene på seminar i Emballasjeforeningen:
- Produsentene er opptatt av én ting: Å selge flest mulig produkter og tjene mest mulig penger. Hvis emballasjen er lesbar, selger de jo enda flere produkter.
Fire av fem har latt være å kjøpe et produkt som følge av at tekst på pakken er vanskelig å lese.
Og enda mer alvorlig:
- 11 prosent har spist mat de er allergiske mot eller gitt slik mat til allergikere. Og én prosent har tatt feil medisin eller feil dose av medisinen som følge av at teksten er vanskelig å lese, forteller Witberg.
Rettet raskt Norges Blin
Gå til mediet- Produsentene er opptatt av én ting: Å selge flest mulig produkter og tjene mest mulig penger. Hvis emballasjen er lesbar, selger de jo enda flere produkter.
Fire av fem har latt være å kjøpe et produkt som følge av at tekst på pakken er vanskelig å lese.
Og enda mer alvorlig:
- 11 prosent har spist mat de er allergiske mot eller gitt slik mat til allergikere. Og én prosent har tatt feil medisin eller feil dose av medisinen som følge av at teksten er vanskelig å lese, forteller Witberg.
Rettet raskt Norges Blin