Baker og Konditor
02.12.2016
Det nærmer seg jul! En lysfest fylt med så mye nostalgi og hygge at man kan blir rent euforisk av å glede seg til den. Det går mot langfri med familien, mange og gode måltider og store fester med venner med alt det tradisjonelle innholdet på sin faste plass.
Det er nesten vanskelig å forstå at julen holder slik stand som den gjør i et stadig mer multikulturelt Norge. Men en titt inn i butikkvinduene gir nok mye av svaret; Handelsstanden har «tatt ansvar» og fyller sansene våre med julestemning fra stadig tidligere tid på høsten.
Og deri ligger et aldri så lite paradoks. Handelsstanden ikler seg selvsagt julestas for å tjene penger. Julen er en svært lønnsom sesong for de som leverer tradisjonelle juleartikler, julematvarer og julegaveemner. Lommeboken sitter litt løsere hos forbrukerne, godt hjulpet av den norske skattetradisjonen med halv skatt i desember, og det både forventes og leveres et forbruk helt uten sammenligning opp mot julen.
Endring i forbrukeratferd
Samtidig vet vi at en stadig økende del av den n
Gå til medietOg deri ligger et aldri så lite paradoks. Handelsstanden ikler seg selvsagt julestas for å tjene penger. Julen er en svært lønnsom sesong for de som leverer tradisjonelle juleartikler, julematvarer og julegaveemner. Lommeboken sitter litt løsere hos forbrukerne, godt hjulpet av den norske skattetradisjonen med halv skatt i desember, og det både forventes og leveres et forbruk helt uten sammenligning opp mot julen.
Endring i forbrukeratferd
Samtidig vet vi at en stadig økende del av den n


































































































