NFF-magasinet
01.09.2021
Konkurranseutsettinga av vedlikeholdet på jernbanen bekymrer Morgan Aamodt, som mener det kan ramme sikkerheten. Han håper på en regjering som samler jernbanen igjen.
MER ENN 80 ÅRS JERNBANEERFARING: Reidar Hansen (t.v.) og Morgan Aamodt har jobbet i sporet i tilsammen over 80 år. De tror det daglige vedlikeholdet vil bli hardest rammet med oppsplittingen og konkurranseutsettingen av vedlikeholdet på jernbanen. FOTO: PRIVAT Regjeringen Solberg har siden de tok over, gjennomført en omfattende privatisering og konkurranseutsetting av jernbanen. Det er ikke bare persontransporten som har merket dette. Også de som jobber med infrastrukturen, har blitt en del av jernbanereformen.
Morgan Aamodt og Reidar Hansen jobbet i sporet i det som en gang var infrastrukturdivisjonen i NSB. Siden den gang har de blitt skilt ut flere ganger. Først Baneproduksjon, så Jernbaneverket, deretter Bane NOR, og i januar ble Spordrift opprettet.
Stort etterslep
De stiller seg tvilende til at det blir bedre spor av flere private aktører.
- Vi som jobber i sporet, lurer på hvor alle pengene blir av. Det bevilges mer penger til jernbanen, men vi merker ikke så mye til det, sier Morgan Aamodt, tillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Spordrift på Sørlandsbanen.
Han
Les opprinnelig artikkelMorgan Aamodt og Reidar Hansen jobbet i sporet i det som en gang var infrastrukturdivisjonen i NSB. Siden den gang har de blitt skilt ut flere ganger. Først Baneproduksjon, så Jernbaneverket, deretter Bane NOR, og i januar ble Spordrift opprettet.
Stort etterslep
De stiller seg tvilende til at det blir bedre spor av flere private aktører.
- Vi som jobber i sporet, lurer på hvor alle pengene blir av. Det bevilges mer penger til jernbanen, men vi merker ikke så mye til det, sier Morgan Aamodt, tillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Spordrift på Sørlandsbanen.
Han