Psykisk helse
12.09.2017
Å være litt stresset gir ikke nødvendigvis psykiske helseplager, viser en ny rapport fra Kunnskapssenter for utdanning. For å kunne prestere godt er det nødvendig å være litt stresset, og mange gjør det godt på skolen, selv om de ofte opplever stress.
- Samtidig må skolen ta problemet med stress på alvor. Det kan se ut som om elever kan stresse hverandre, og at jenter stresser jenter, sier direktør Sølvi Lillejord, førsteforfatter av en systematisk kunnskapsoversikt med tittel «Stress i skolen» fra Kunnskapssenter for utdanning.
- Elevene må være litt stresset for å prestere, og optimale læringsøyeblikk kjennetegnes av at elevene opplever seg utfordret, er glade, trygge og føler seg aktive, sier Lillejord.
Rapporten blir ferdigstilt i høst og er en gjennomgang av internasjonal og norsk forskning om stress hos skoleelever i alderen 6 til 16 år.
- Det gjelder å finne det optimale læringsøyeblikket, der mengden stress ikke overstiger ressursene hos den enkelte elev.
Lillejord viser til at forskningen om stress viser en kurve som stiger og går ned igjen, der optimale læringsøyeblikk vil kunne plasseres på kurvens venstre side og mot dens øverste del. Hvis stresset er for lite, kan elevene kjede seg og oppleve undervisningen som meningsløs. Hvis stresset derimot blir for stort, kan det positive stresset som støtter elevenes engasjement, bli til negativt stress, noe s
Gå til mediet- Elevene må være litt stresset for å prestere, og optimale læringsøyeblikk kjennetegnes av at elevene opplever seg utfordret, er glade, trygge og føler seg aktive, sier Lillejord.
Rapporten blir ferdigstilt i høst og er en gjennomgang av internasjonal og norsk forskning om stress hos skoleelever i alderen 6 til 16 år.
- Det gjelder å finne det optimale læringsøyeblikket, der mengden stress ikke overstiger ressursene hos den enkelte elev.
Lillejord viser til at forskningen om stress viser en kurve som stiger og går ned igjen, der optimale læringsøyeblikk vil kunne plasseres på kurvens venstre side og mot dens øverste del. Hvis stresset er for lite, kan elevene kjede seg og oppleve undervisningen som meningsløs. Hvis stresset derimot blir for stort, kan det positive stresset som støtter elevenes engasjement, bli til negativt stress, noe s