Arkitektnytt
26.06.2019
Fatimah N. Mahdi kan koder ikke alle andre kan: hun er en third culture kid. Hun er også interiørarkitekt, og bruker faget som en plattform for å påvirke samfunnsutviklingen.
Mahdi er født i Irak og kom til Norge i år 2000 som syvåring. I møte med det nye landet ga faren henne en klar beskjed: «Dette er hjemme nå, du må stå på og lære deg alt.»
Nå er Mahdi 26 og jobber for Arkitektskap, hvor hun har vært siden 2017.
Da hun skulle ta masteren sin ved Kunsthøgskolen i Oslo, KHiO, valgte hun å bruke oppgaven til å løse den psykologiske utfordringen denne store omstillingen var for henne. Basert på erfaringene som innvandrer, oppvokst i krysningen mellom ulike kulturer, formet hun sin egen inngang til interiørarkitekturen.
TEGNET SEG TIL KUNNSKAP
Mahdis vei inn i interiørarkitekturen er en klisjé, syns hun selv. Det begynte med at hun likte å tegne som liten, sier hun til Arkitektnytt.
- Jeg syntes aldri jeg var god nok, alle rundt meg var bedre enn meg. Jeg var for utålmodig, men jeg fortsatte.
I Norge ble tegningen en måte å forstå og lære en ny verden på. Mahdi sleit med tekst, og var ikke fan av å lese, så for å lære norsk og de andre fagene, gjorde hun ord til bilder.
LATTERLIG IDÉ
Allerede på ungdomsskolen visste hun at hun ville bli arkitekt.
- Men jeg ble møtt med latter da jeg sa det til skolens karriererådgiver. Hun mente jeg måtte søke meg til pleie- og omsorgsbransjen, sier Mahdi.
- Jeg skal vise deg, tenkte jeg da. Det endte med at hun søkte seg til Elvebakken videregående, hvor hun valgte formgivingslinjen. Deretter søkte hun seg videre opp langs Akerselva til Arkitektur- og designhøgskolen (AHO) og Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Øverst på lista
Gå til medietNå er Mahdi 26 og jobber for Arkitektskap, hvor hun har vært siden 2017.
Da hun skulle ta masteren sin ved Kunsthøgskolen i Oslo, KHiO, valgte hun å bruke oppgaven til å løse den psykologiske utfordringen denne store omstillingen var for henne. Basert på erfaringene som innvandrer, oppvokst i krysningen mellom ulike kulturer, formet hun sin egen inngang til interiørarkitekturen.
TEGNET SEG TIL KUNNSKAP
Mahdis vei inn i interiørarkitekturen er en klisjé, syns hun selv. Det begynte med at hun likte å tegne som liten, sier hun til Arkitektnytt.
- Jeg syntes aldri jeg var god nok, alle rundt meg var bedre enn meg. Jeg var for utålmodig, men jeg fortsatte.
I Norge ble tegningen en måte å forstå og lære en ny verden på. Mahdi sleit med tekst, og var ikke fan av å lese, så for å lære norsk og de andre fagene, gjorde hun ord til bilder.
LATTERLIG IDÉ
Allerede på ungdomsskolen visste hun at hun ville bli arkitekt.
- Men jeg ble møtt med latter da jeg sa det til skolens karriererådgiver. Hun mente jeg måtte søke meg til pleie- og omsorgsbransjen, sier Mahdi.
- Jeg skal vise deg, tenkte jeg da. Det endte med at hun søkte seg til Elvebakken videregående, hvor hun valgte formgivingslinjen. Deretter søkte hun seg videre opp langs Akerselva til Arkitektur- og designhøgskolen (AHO) og Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). Øverst på lista