Arkitektnytt
26.10.2016
Alle arkitekter bør ikke ha lik tilgang til å tegne skolebygg. James Dodson svarer Geir Brendeland og oppfordrer til å arbeide strategisk og langsiktig hvis det er skoler man vil tegne.
Debattartikkelen «Bispehaugen-opprøret» av Geir Brendeland påstår at «en hel generasjon med arkitekter ikke får tegnet relevante ting i samfunnet» på grunn av dagens «uhyre vanskelige» anbudsregime.
Artikkelen starter med to lærdommer fra en kveldsvandring forbi Bispehaugen skole i Trondheim, som jeg er helt enig i: at barn og skole fortjener det vakreste bygget i byen, og at noen bygg skal være flotte, sterke og høylytte. Forfatteren kommer med et hjertesukk over hvor vanskelig det er å få tegnet skoler «fordi vi ikke har tegnet skole før. »
Var det bedre for Arkitekt Moe i 1921? Fikk han tegne Bispehaugen skole uten relevant erfaring? Ifølge Wikipedia arbeidet Moe hos etablerte kontorer fra 1909 til 1913, startet eget kontor og arbeidet senere som assistent hos Sverre Pedersen i 1916 på Superb Konfeksjonsfabrikk i Molde. Konfeks
Gå til medietArtikkelen starter med to lærdommer fra en kveldsvandring forbi Bispehaugen skole i Trondheim, som jeg er helt enig i: at barn og skole fortjener det vakreste bygget i byen, og at noen bygg skal være flotte, sterke og høylytte. Forfatteren kommer med et hjertesukk over hvor vanskelig det er å få tegnet skoler «fordi vi ikke har tegnet skole før. »
Var det bedre for Arkitekt Moe i 1921? Fikk han tegne Bispehaugen skole uten relevant erfaring? Ifølge Wikipedia arbeidet Moe hos etablerte kontorer fra 1909 til 1913, startet eget kontor og arbeidet senere som assistent hos Sverre Pedersen i 1916 på Superb Konfeksjonsfabrikk i Molde. Konfeks