Posthornet
26.11.2018
Vi lever i en verden hvor den globale vareflyten blir større og større. Råvarene blir hentet ett sted, bearbeidet og videreforedlet et helt annet sted og konsumert et tredje sted.
Dette er en konsekvens av markedets enkle logikk - vi utvinner og produserer der det er billigst og selger varene der vi får den høyeste prisen. Dermed sitter man igjen med størst fortjeneste. En viktig faktor i denne vareflyten er billig transport - altfor billig transport vil jeg hevde.
Prisen på transport er lav, og den presses nedover hver eneste dag. Resultatet er lavere lønninger for de som utfører transportoppdragene. Lave transportkostnader fører også til at vi transporterer varer unødvendig mye og langt. Det har negative effekter på miljøet. Et kappløp mot enda lavere transportkostnader er dermed ikke bærekraftig, ve
Les opprinnelig artikkelPrisen på transport er lav, og den presses nedover hver eneste dag. Resultatet er lavere lønninger for de som utfører transportoppdragene. Lave transportkostnader fører også til at vi transporterer varer unødvendig mye og langt. Det har negative effekter på miljøet. Et kappløp mot enda lavere transportkostnader er dermed ikke bærekraftig, ve