AddToAny

Informasjonsgullgruve i arbeidet mot fattigdom

Det siste året ble jeg av en kollega anbefalt å lese Rolf Hanoas «bruksbok» om politikk og policykontekst om norsk fattigdomspolitikk fra 1972.
Lesningen var fascinerende fordi den tilbyr søkelys på flere nivåer i denne sosialpolitiske perioden. Boken Livet bak tallene av Karin Gustavsen, har en lignende profesjonell aktivistånd og fungerer som en modernisert manual, en «anti-fattigdomspolitikk og -praksis for dummies», skreddersydd for det sosiopolitiske landskapet i 2020-årene. Boken fremstår som en informasjonsgullgruve for sosialfagsstudenter, og gir en grundig oversikt over offentlige systemer som omslutter arbeidet mot fattigdom.
Gustavsen fokuserer på «barn i fattige familier» og vil «bidra til at vi bekjemper dårlige levekår her og nå på lengre sikt», samt etablerer et fundament for de «overordnende rammer» og «strukturelle betingelser» som er essensielle for å redusere sosial ulikhet. Dessuten streber hun etter å «se hjernekunnskapen og kunnskap om sosiale forhold i menneskers liv i sammenheng og deres gjensidige påvirkning» (s. 13). Denne utforskingen både belyser og utvider dialoger innenfor politikk og praksis mot fattigdom.

LIVET BAK TALLENE er metodisk organisert for å utforske de begrepene som er avgjørende for å forstå levekårene til fattige familier med barn. De innledende kapitlene definerer nøkkelbegrepene: levekår i kapittel 1, fattigdom i kapittel 2 og sosiale ulikheter i kapittel 3. I kapittel 4 introduserer Gustavsen fem familiehistorier, hentet fra sitt arbeid med og forskning på lavinntektsfamilier, for å belyse hvordan levekår, fattigdom og sosial ulikhet manifesterer seg i dagliglivet og fremheve hvilke strategier hun og hennes kolleger brukte for å hjelpe fattige barnefamilier. Kapittel 5 går dypere inn i «levekårstress og hjernen», og ser på effekten av fattigdomsrelatert stress på barns hjerner. Kapittel 6 artikulerer «stressreduserende og hjernehelsefremmende praksis i tjenesten», det vil si hvilke praksiser som kan redusere stress og fremme hjernehelse blant familiemedlemmer. To avsluttende kapitler rammer inn strukturene av ansvar i arbeid mot fattigdom, og deler dem inn i to avgjørende nivåer: det kommunale (kapittel 7) og det nasjonale (kapittel 8).

DE TRE INNLEDENDE kapitlene er fulle av verdifull informasjon og innsiktsfulle sammenhenger. Disse kapitlene er tilgjengelige og anvendelige både for studenter på bachelor- og masternivå og for allmenheten. Kapittel 1 belyser godt samspillet mellom sosialhjelp og boligstøtte, og hvordan de gjensidig påvirker hverandre. Undersøkelsen av sammenhengen mellom ulike typer tjenester og støtte er nyttig, både for de av oss som er engasjert i policystudier men mangler dyp juridisk ekspertise, og for studenter i sosialt arbeid, barnevern og sosialpolitikk. Fremstillingen gir en klar linse for å forstå krysningspunktene mellom norsk lov og tilrettelegging eller hindring av tjenester. Kapittel 2 skiller seg spesielt ut. Det presenterer godt en diskusjon om hvordan evalueringsindikatorer endrer oppfatningen av fattig
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Fontene forskning

Medvirkning er et begrep flittig brukt i både festtaler og lovverk, men fortsatt opplever mennesker i møte med velferdsstaten å bli snakket til, ikke med. Hvorfor er det så vanskelig?
Fontene forskning 14.12.2023
Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan gård-skole-tilbud kan legge til rette for personlig utvikling og yrkesvalg for elever med faglige og/eller sosiale vansker på ungdomstrinnet. Artikkelen bygger på kvalitative telefonintervjuer med ti ungdommer i alderen 16-18 år som hadde et slikt tilbud da de gikk på 9. og 10. trinn.
Fontene forskning 14.12.2023
Boka handler om det som i fagsjargongen i barnevernet kalles ettervern, selv om slikt «vern» i lovverket nå omtales som Hjelpetiltak til ungdom over 18 år (§ 3-6).
Fontene forskning 14.12.2023
? «CHILDREN WITH DISABILITIES and UN rights conventions» er et partnerskapsbasert prosjekt for gjensidig utveksling mellom Norge og Tanzania.
Fontene forskning 14.12.2023
Artikkelens tema er betraktninger rundt det å flytte ut av foreldrehjemmet som ung voksen med en utviklingshemming. Informantene er åtte unge voksne med Downs syndrom og 25 foreldre, og artikkelen har en kvalitativ tilnærming med intervjuer og tematisk analyse. Funnene avdekker ulike posisjoner mellom foreldre og unge voksne når det gjelder ønsker og behov knyttet til å bo utenfor foreldrehjemmet.
Fontene forskning 14.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt