Bedre Skole
22.09.2017
Denne boka legger et sosiologisk og et sosialpsykologisk perspektiv til grunn for forståelsen av kjønn og sosial identitet, og henvender seg til pedagoger som arbeider med barn i alderen 0-12 år.
Denne aldersavgrensningen er ikke til hinder for at boka også er aktuell for pedagoger på høyere trinn, heller tvert imot. Den bidrar til å skape forståelse for hvorfor ungdom i så stor grad følger et tradisjonelt kjønnsrollemønster, både innenfor utdannelse, yrkesvalg og valg av kjønnsmarkører.
Klær som kjønnskonstruktører
Klær, gjenstander og adferd bidrar til å identifisere kjønn. Barndommen blir kodet gjennom klær og gjenstander som forteller hvem barnet er, hvilket kjønn det har og hvilken type familie det kommer fra. Og vi kan knapt kjøpe en barnetannbørste uten å måtte forholde oss til kjønnet på barnet som skal bruke den. Farger, materialvalg og dekor på barneklær forteller sitt tydelige språk om hvilket kjønn som skal bruke dem, og ikke minst, hvilke aktiviteter vi forventer fra disse.
Jenter tilbys symboler og bilder av små koselige dyr, hjerter og prinsesser på klærne sine, samt paljetter, tyll og blonder. Snittet er ofte trangt og kroppsnært, og fargene er lyse og dus
Gå til medietKlær som kjønnskonstruktører
Klær, gjenstander og adferd bidrar til å identifisere kjønn. Barndommen blir kodet gjennom klær og gjenstander som forteller hvem barnet er, hvilket kjønn det har og hvilken type familie det kommer fra. Og vi kan knapt kjøpe en barnetannbørste uten å måtte forholde oss til kjønnet på barnet som skal bruke den. Farger, materialvalg og dekor på barneklær forteller sitt tydelige språk om hvilket kjønn som skal bruke dem, og ikke minst, hvilke aktiviteter vi forventer fra disse.
Jenter tilbys symboler og bilder av små koselige dyr, hjerter og prinsesser på klærne sine, samt paljetter, tyll og blonder. Snittet er ofte trangt og kroppsnært, og fargene er lyse og dus