HRR, Hotell, Restaurant & Reiseliv
14.10.2020
Som alle vet har aktiviteten i forretningsreisemarkedet vært temmelig laber siden 12.mars. Mange lurer på hvordan dette markedet vil utvikle seg fremover, når begynner bedriftene å reise igjen? Når åpner møte- og konferansemarkedet, og i hvilken form blir det?
Dette var noen av spørsmålene som ble belyst på Norwegian Business Travel Associations* seminar, Reisetrend 2020, som ble avholdt delvis på Grand Hotel i Oslo og delvis som webinar, i slutten av september.
Mange interessante spørsmål ble be-
Markedet: Kundene vil ha fleksibilitet
Anant Vithlani, vice president sales, Nordic Choice Hotels
- Det er ikke bedriftenes reisepolicies som gjør at forretningsreiser er på et lavt nivå for tiden, den store utfordringen er at alle land har ulike restriksjoner. Hotellene i dag har mye lavere belegg enn tidligere og våre priser styres av tilbud og etterspørsel. Alle hotellkjedene og hoteller Norden jobber i dag med dynamiske, fleksible priser, derfor vil jeg anbefale alle reiseansvarlige som administrerer hotellavtaler, til å se på sine priser for neste år. Kanskje man bør satse på dynamiske, istedenfor faste priser.
Vi ser en tydelig trend i at kundene booker møter nærmere arrangementsdato. Det bookes møter noen dager frem i tid, det er blitt svært vanlig. Kundene vil ha fleksibilitet når det gjelder avbookingsregler, slik at man ikke blir sittende fast med en bestemt dato. Vi er blitt mye mer fleksible når det gjelder avbookingsregler, det skyldes ikke at vi ikke ville være fleksible tidligere. Kanselleringsreglene har en hensikt, vi må kunne dekke våre omkostninger med hensyn til personal etc. I dagens situasjon har vi mulighet til å planlegge på en annen måte og være forberedt på at kanselleringer kan komme nærmere arrangementsdato.
rørt, bl.a.: Vil bedriftenes hotellavtaler, med faste priser, være like viktige fremover, eller vil det være like lønnsomt å forholde seg til hotellenes dynamiske prising? Smittevern, i forbindelse med hotellovernatting og møter, var et tema som engasjerte. Hotellkjedene har lagt
Nina Dalen Skaara, kategoriansvarlig, Group Procurement for reiser, events og transport, DNB
- Det var ikke bare leverandørene som fikk forandret hverdagen sin i mars. Fra å nesten fylle et par fly mellom Oslo og Bergen hver uke, ble det omtrent full stopp i reiseaktiviteten hos oss. Vi hadde kun 312 flyreiser i annet kvartal, det var en nedgang på 96 prosent, og sier sitt om hvorda
Gå til medietMange interessante spørsmål ble be-
Markedet: Kundene vil ha fleksibilitet
Anant Vithlani, vice president sales, Nordic Choice Hotels
- Det er ikke bedriftenes reisepolicies som gjør at forretningsreiser er på et lavt nivå for tiden, den store utfordringen er at alle land har ulike restriksjoner. Hotellene i dag har mye lavere belegg enn tidligere og våre priser styres av tilbud og etterspørsel. Alle hotellkjedene og hoteller Norden jobber i dag med dynamiske, fleksible priser, derfor vil jeg anbefale alle reiseansvarlige som administrerer hotellavtaler, til å se på sine priser for neste år. Kanskje man bør satse på dynamiske, istedenfor faste priser.
Vi ser en tydelig trend i at kundene booker møter nærmere arrangementsdato. Det bookes møter noen dager frem i tid, det er blitt svært vanlig. Kundene vil ha fleksibilitet når det gjelder avbookingsregler, slik at man ikke blir sittende fast med en bestemt dato. Vi er blitt mye mer fleksible når det gjelder avbookingsregler, det skyldes ikke at vi ikke ville være fleksible tidligere. Kanselleringsreglene har en hensikt, vi må kunne dekke våre omkostninger med hensyn til personal etc. I dagens situasjon har vi mulighet til å planlegge på en annen måte og være forberedt på at kanselleringer kan komme nærmere arrangementsdato.
rørt, bl.a.: Vil bedriftenes hotellavtaler, med faste priser, være like viktige fremover, eller vil det være like lønnsomt å forholde seg til hotellenes dynamiske prising? Smittevern, i forbindelse med hotellovernatting og møter, var et tema som engasjerte. Hotellkjedene har lagt
Nina Dalen Skaara, kategoriansvarlig, Group Procurement for reiser, events og transport, DNB
- Det var ikke bare leverandørene som fikk forandret hverdagen sin i mars. Fra å nesten fylle et par fly mellom Oslo og Bergen hver uke, ble det omtrent full stopp i reiseaktiviteten hos oss. Vi hadde kun 312 flyreiser i annet kvartal, det var en nedgang på 96 prosent, og sier sitt om hvorda