AddToAny

HVORFOR VI BØR FORSTÅ KUNSTIG INTELLIGENS

HVORFOR VI BØR FORSTÅ KUNSTIG INTELLIGENS
“Muligheten for å skape maskiner som tenker, har også utfordringer."
Hva er kunstig intelligens, det vil si hvordan lærer maskiner?
-Kunstig intelligens betyr forskjellige ting for ulike mennesker, og selv ikke forskere er enige om en eksakt definisjon. Feltet er drevet frem av et ønske om å gjøre maskiner i stand til å løse både fysiske og kognitive oppgaver som tidligere var forbeholdt mennesker.

Mens det tidligere var utviklere som programmerte regelstyrte ekspertsystemer, kan datamaskinene nå selv lære seg sammenhenger, regler og strategier. Dette gjør de ved å studere data fra den virkelige verden, uten at noen forteller dem hvordan sammenhengene er. Det kan for eksempel være å studere en mengde bilder av føflekker for å lære maskinen å skille mellom godartede og ondartede, slik at en maskin i neste omgang kan hjelpe leger med å diagnostisere føflekkreft.

Hvordan vil KI påvirke bruks- og samfunnsområder?
Maskinlæring gjør at maskiner nå både kan høre og se, tolke og forstå, og de kan kombinere inntrykkene på ulike måter. Det gjør maskinlæring til et kraftig og anvendelig verktøy innenfor mange bruksområder.
Gå til mediet

Flere saker fra Synkron

To av ti nordmenn lytter til podcast hver eneste dag*. Fagpodkaster om utdanning øker også sin lytterskare, selv om det kun er «Rekk opp hånda» podcasten til Marin Johansen som har nådd opp til en anseelig plass på podtoppen i Norge (plass 199*). Her kommer ti nye anbefalte podcaster om utdanning i mange former og fasonger.
Synkron 20.06.2021
Da er sommeren rett rundt hjørnet og vi ser tegn på en begynnende optimisme.
Synkron 20.06.2021
Synkron 20.06.2021
2020 ble koronaåret. Hele utdanningssektoren fra grunnskole til høyskole og universitet har gjort et formidabelt utviklingsarbeid for å kunne gi et alternativt digitalt undervisningstilbud.
Synkron 20.06.2021
Overlappende oppgaver og ansvarsområder, for mange direktorater og uklarheter er bakgrunnen for at regjeringen har besluttet at det skal etableres ett felles direktorat for høyere utdanning og kompetanse og ett tjenesteleveranseorgan: Direktorat for høyere utdanning og kompetanse, HK-dir.
Synkron 20.06.2021

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt