LO-Aktuelt
06.12.2017
- Vi har valg kompetansesporet, er budskapet fra norsk LO. Og i Sverige slås det fast i ny rapport, at læring i arbeidslivet er en undervurdert konkurransefordel for svensk økonomi. Men hvordan lærer vi som arbeidstakere? Og hvem er det som er flinkest til å følge kompetansesporet?
Det første spørsmålet er det enkelt å svare på. De som er flinkest til å høste kompetanse i arbeidslivet er de som har mest fra før. Og kvinnene er dyktigere enn mennene. Det er også store forskjeller mellom bransjer.
Kvinnene går foran
I Norge og flere andre land, har det i flere år vært slik at flere kvinner enn menn tar høyere utdanning. Lærevilkårsmonitoren til Statistisk sentralbyrå ser på livslang læring i perioden 2008-2017. I år deltar rundt 15 prosent av befolkningen i alderen 22 til 59 år i formell videreutdanning. Seks av ti er kvinner. Over halvparten av denne utdanningen foregår på universitets- eller høyskolenivå.
Også når det gjelder ikke-formell opplæring er kvinnene flinkere enn mennene, men her er forskjellene ikke så store. I 2017 har nesten 1,3 millioner nordmenn deltatt i kurs, seminarer og andre former for organisert aktivitet der hovedformålet er læring. Over 90 prosent av denne opplæringen er knyttet opp mot jobben.
Utgangspunktet viktig
Uavhengig av kjønn er det gjennomgående at arbeidstakere som i utgangspunktet har høyere utdanning, i større grad enn andre benytter seg av muligheten til etterog videreutdanning. Dett
Les opprinnelig artikkelKvinnene går foran
I Norge og flere andre land, har det i flere år vært slik at flere kvinner enn menn tar høyere utdanning. Lærevilkårsmonitoren til Statistisk sentralbyrå ser på livslang læring i perioden 2008-2017. I år deltar rundt 15 prosent av befolkningen i alderen 22 til 59 år i formell videreutdanning. Seks av ti er kvinner. Over halvparten av denne utdanningen foregår på universitets- eller høyskolenivå.
Også når det gjelder ikke-formell opplæring er kvinnene flinkere enn mennene, men her er forskjellene ikke så store. I 2017 har nesten 1,3 millioner nordmenn deltatt i kurs, seminarer og andre former for organisert aktivitet der hovedformålet er læring. Over 90 prosent av denne opplæringen er knyttet opp mot jobben.
Utgangspunktet viktig
Uavhengig av kjønn er det gjennomgående at arbeidstakere som i utgangspunktet har høyere utdanning, i større grad enn andre benytter seg av muligheten til etterog videreutdanning. Dett