![Hvordan kan språkopplæring passes inn i utdanning av sykepleiere? Hvordan kan språkopplæring passes inn i utdanning av sykepleiere?](https://fagpressenytt.no/sites/default/files/styles/thumbnail/public/articles/web-hvordan-ka_28.png?itok=LVD16zmp)
Skal hele studentmangfoldet tilbys et sykepleiestudium med høy studiekvalitet, krever det tilpasning fra universitetene. Flere fagmiljø foreslår alternative løp for sykepleierstudenter som trenger å styrke sine norskferdigheter. Ved å styrke studentenes norskferdigheter, styrker e samtidig deres faglige kvalifikasjoner. Mulighet for alternative løp sikrer med andre ord kvalitet i profesjonsutøvelse.
Alternative løp
Men med en heterogen studentbefolkning følger også et språkmangfold og en variasjon med tanke på ferdigheter i og erfaringer med norsk språk. Kari Mari Jonsmoen og Marit Greek OsloMet
Kurs og støttetiltak av ulik varighet, gitt parallelt med ordinære studier, har i mange år vært forsøkt ved flere av landets sykepleierutdanninger. Resultatene har ikke vært tilfredsstillende. Det tar tid å tilegne seg et språk som er funksjonelt for teoretiske og praktiske profesjonsstudier. De av studentene som sliter faglig på grunn av mangelfulle norskferdigheter, har ikke denne tiden til rådighet. Konklusjonen er at om universitetene skal tilby studier med høy studiekvalitet til alle studenter, må de også tilby studie- og profesjonstilpassede språkkurs.
Vi presenterer her 3 alternative modeller for hvordan universitetene kan bidra til å styrke sykepleiestudentenes norskferdigheter. Målgruppen for modellene er:
studenter og søkere med et annet førstespråk enn norsk og med studiekompetanse fra norsk videregående skole, men som likeve