Hun står nå i spissen for prosjektet Master Lab ved høgskolen.
- Det er foreløpig en forskningsidé som kom med at vi fikk etablert et nytt masterstudie. Tanken er et bredt samarbeid både mellom ulike utdanningsinstitusjoner og barnehageeiere. Vi har lyst til å etablere laboratorier der vi bruker ulike metoder: Feltarbeid, casestudier, fokusgrupper og intervjuer, for å se på hvordan barnehagene nyttiggjør seg kompetansen, sier Korsvold.
Hovedmålet for prosjektet er, på bakgrunn av systematisk forskning, å få kunnskap om hvordan barnehagelærere med masterutdanning bruker sin kompetanse som pedagogiske ledere for å heve barnehagens kvalitet.
Problemstillingen er følgende: I hvilken grad tar barnehagelærere med masterutdanning ansvar for oppgaver som krever et større overblikk, i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse? Hvordan kan pedagogiske ledere med masterutdanning fungere som en form for «faglige fyrtårn» som støtter, styrker og videreutvikler fagligheten i barnehagen?