AddToAny

Hvordan forske på egen praksis?

Hvordan forske på egen praksis?
Undervisning kan ses som en intellektuell og praktisk aktivitet som stadig må foredles og videreutvikles. Dette er idégrunnlaget bak Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet.




Boken er en antologi, og redaktører er professor Marit Ulvik, førsteamanuensis Hanne Riese og førsteamanuensis Dag Roness, alle tilknyttet Institutt for pedagogikk ved Universitet i Bergen. Viktige mål med boken er å bidra med teoretisk og praktisk kunnskap om å forske på egen praksis, i håp om at dette kan gi andre lyst til å prøve ut aksjonsforskning og dessuten å skape dialog omkring skoleutvikling og lærerkompetanse. Målgrupper for Å forske på egen praksis er lesere på masternivå, lærere og ledere i skoleverket.



Presentasjon av aksjonsforskning

Det finnes ulike typer lærerforskning, og i denne boken blir «aksjonsforskning» presentert grundig og systematisk. I den første av bokens fire hoveddeler peker Marit Ulvik på kjennetegn ved aksjonsforskning og understreker tosidigheten ved metoden: aksjon og forskning. Slik forklarer hun det: «... aksjon fordi aktørene handler innenfor systemet, og forskning fordi det er en systematisk, kritisk undersøkelse som blir gjort offentlig» (s.19). Hun viser også hvordan aksjonsforskning utgjør en spiral av refleksjon, planlegging, handling og evaluering. Aksjonsforskningens hensikt er ofte profesjonell utvikling, skriver Ulvik, det dreier seg om lærernes læring og hvordan deres kunnskap kan overføres til praksis. Hanne Riese følger
Gå til mediet

Flere saker fra Bedre Skole

Pandemi og lærerstreik har aktualisert konsekvensene av at mange elever mister deler av sin skolegang. Ofte reises da spørsmålet om hva dette gjør med de utsatte elevene.
Bedre Skole 10.11.2022
Når en googler begrepet læringsidentitet, er det denne boka som kommer opp. Begrepet er altså helt nytt, og hva det egentlig betyr, må en bare gjette seg til før en åpner boka.
Bedre Skole 10.11.2022
Merethe Roos, professor i historie ved Universitetet i Sørøst-Norge, gjør noe så spennende og sjeldent som å kombinere ulike undervisningsopplegg i
Bedre Skole 10.11.2022
Skoler som setter i verk helt like tiltak, vil ofte ende opp med helt ulikt resultat. Et forskningsprosjekt satte seg fore å finne ut hvorfor.
Bedre Skole 10.11.2022
Som leser og lærer er det lett å være enig i forfatternes utsagn om at skolevegring er et mysterium.
Bedre Skole 10.11.2022

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt