Bedre Skole
09.06.2017
Undervisning kan ses som en intellektuell og praktisk aktivitet som stadig må foredles og videreutvikles. Dette er idégrunnlaget bak Å forske på egen praksis. Aksjonsforskning og andre tilnærminger til profesjonell utvikling i utdanningsfeltet.
Boken er en antologi, og redaktører er professor Marit Ulvik, førsteamanuensis Hanne Riese og førsteamanuensis Dag Roness, alle tilknyttet Institutt for pedagogikk ved Universitet i Bergen. Viktige mål med boken er å bidra med teoretisk og praktisk kunnskap om å forske på egen praksis, i håp om at dette kan gi andre lyst til å prøve ut aksjonsforskning og dessuten å skape dialog omkring skoleutvikling og lærerkompetanse. Målgrupper for Å forske på egen praksis er lesere på masternivå, lærere og ledere i skoleverket.
Presentasjon av aksjonsforskning
Det finnes ulike typer lærerforskning, og i denne boken blir «aksjonsforskning» presentert grundig og systematisk. I den første av bokens fire hoveddeler peker Marit Ulvik på kjennetegn ved aksjonsforskning og understreker tosidigheten ved metoden: aksjon og forskning. Slik forklarer hun det: «... aksjon fordi aktørene handler innenfor systemet, og forskning fordi det er en systematisk, kritisk undersøkelse som blir gjort offentlig» (s.19). Hun viser også hvordan aksjonsforskning utgjør en spiral av refleksjon, planlegging, handling og evaluering. Aksjonsforskningens hensikt er ofte profesjonell utvikling, skriver Ulvik, det dreier seg om lærernes læring og hvordan deres kunnskap kan overføres til praksis. Hanne Riese følger