Barns utvikling og læring er i stor grad avhengig av kvaliteten på den relasjonelle kontakten de tilbys, sier psykolog, forfatter og sjef for Dansk Center for International Child Development Program (ICDP), Anne Linder.
Hun var nylig i Oslo for å presentere opplegget Det gode samspill foran 600 barnehagefolk under barnehagekonferansen Nordiske Impulser.
Det gode samspill viser hva som er profesjonell relasjonskompetanse og gir barnehageansatte verktøy som kan brukes i barnehagen for dem som vil arbeide systematisk med relasjoner og samspill.
Derfor ekskluderer voksne enkelte barn
Linder ber alle som jobber med barn om å begynne med seg selv; å identifisere og fjerne sin negative, sosiale arv som påvirker hvordan du ser barnet.
- Barnehageansattes individperspektiv er en av hovedårsakene til at voksne ekskluderer barn. Har du et barn i barnehagen som du ofte ser på som slitsomt eller bråkete, kan du ikke løse problemet med å ha fokus på individet. Da reduserer vi barns livssjanser og gjør livet i barnehagen reduserende i stedet for berikende, forklarer Linder.
Hun skynder seg å legge til at det ikke jobber onde mennesker i barnehagen som går p�