Magma
04.12.2018
er førsteamanuensis i markedsføring ved Norges Handelshøyskole, Institutt for strategi og ledelse og Senter for tjenesteinnovasjon (CSI). Skard er fagredaktør for Magma 0818.
er professor i markedsføring på Norges Handelshøyskole (NHH), Institutt for Strategi og Ledelse. Nysveen er også knyttet til Senter for tjenesteinnovasjon (CSI) ved NHH. Nysveen er fagredaktør for Magma 0818.
I DE FLESTE MARKEDER er det i dag stor konkurranse om kundene. For å overleve i en slik konkurransesituasjon må bedriftene være innovative, og de må forstå hva som ligger til grunn for kundenes adopsjon av innovasjoner (Arts et al., 2011). Tradisjonell adopsjonsteori legger til grunn at bedrifter lanserer en innovasjon i markedet og at adopsjon av innovasjonen er basert på forbrukernes vurderinger av egenskaper ved denne innovasjonen.
Nyere perspektiver på adopsjon tar inn over seg at forbrukerne stadig oftere tar aktivt del i utvikling av innovasjoner heller enn å være passive adoptører av innovasjoner som bedrifter lanserer i markedet. Dette kan skje ved at innovasjoner initieres av forbrukerne på ulike måter (Giesler, 2007) eller ved at bedrifter og forbrukere samskaper innovasjoner (Martin og Schouten, 2013). I dette nummeret av Magma presenteres artikler som favner et bredt spekter av adopsjonsperspektiver - fra tradisjonelle perspektiver der konsumentene adopterer bedrifters innovasjoner til perspektiver der konsumentene adopterer innovasjoner gjennom å være aktivt med å forme dem.
Selv om adopsjon av innovasjone
Gå til medietI DE FLESTE MARKEDER er det i dag stor konkurranse om kundene. For å overleve i en slik konkurransesituasjon må bedriftene være innovative, og de må forstå hva som ligger til grunn for kundenes adopsjon av innovasjoner (Arts et al., 2011). Tradisjonell adopsjonsteori legger til grunn at bedrifter lanserer en innovasjon i markedet og at adopsjon av innovasjonen er basert på forbrukernes vurderinger av egenskaper ved denne innovasjonen.
Nyere perspektiver på adopsjon tar inn over seg at forbrukerne stadig oftere tar aktivt del i utvikling av innovasjoner heller enn å være passive adoptører av innovasjoner som bedrifter lanserer i markedet. Dette kan skje ved at innovasjoner initieres av forbrukerne på ulike måter (Giesler, 2007) eller ved at bedrifter og forbrukere samskaper innovasjoner (Martin og Schouten, 2013). I dette nummeret av Magma presenteres artikler som favner et bredt spekter av adopsjonsperspektiver - fra tradisjonelle perspektiver der konsumentene adopterer bedrifters innovasjoner til perspektiver der konsumentene adopterer innovasjoner gjennom å være aktivt med å forme dem.
Selv om adopsjon av innovasjone