AddToAny

Hvilken kunnskap bør veie tyngst når målet er å støtte og hjelpe mennesker?

- Brukererfaringenes plass i en kunnskapsbasert praksis Ut fra det vi vet i dag, må brukeres erfaringsbaserte kunnskap anerkjennes og anvendes i større grad.
Det er nødvendig om helse- og sosialtjenestene skal treffe bedre den som skal hjelpes: Brukeren.

Tone Larsen Hoel er klinisk vernepleier med flere videreutdanninger og en master i psykisk helsearbeid. Hun jobber som seniorrådgiver ved Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.

Helse- og sosialarbeidere jobber innenfor et kunnskaps- og praksisfelt der ideologi, kunnskapsgrunnlag og rammer for praksisutøvelsen er i stadig utvikling og endring. Siden 1990-tallet har særlig kravet om å jobbe kunnskapsbasert vart førende. Det betyr at praksisutøvelsen skal begrunnes i evidens. Forståelsen av hva evidens er har vært og er imidlertid varierende (Grimen 2009). Videre har betydningen av brukermedvirkning i den enkeltes tiltak, i tjenesteutviklingen og i forskning blitt vektlagt. Likeledes å anerkjenne og anvende brukernes egen erfaringsbaserte kunnskap (Helsedirektoratet 2014). Men hva er best kunnskap å begrunne praksis i på helse- og sosialfeltet? Hva kan brukererfaringer bidra med som kilde til kunnskap i en kunnskapsbasert praksis? Begrepet «bruker» anvendes her i betydningen en person som har behov for eller mottar helse-, omsorgs- og/eller sosiale tjenester (Westerlund 2012).

Evidensdebatten

Evidensdebatten handler om hva våre beslutninger og praksis i tjenestene skal hjemles og begrunnes i. Debatten inkluderer både uenighet i kunnskapssyn og ideologi, og uenighet om bruken av kunnskap i overgangen fra teori og forskning til praksis, om skjønnets plass i praksisutøvelsen, og etikk (Grimen 2009). Tilhengerne av evidens, forstått smalt som forskningsbasert kunnskap, vektlegger særlig behovet for å frambringe mest mulig objektiv og representativ kunnskap. Prioriterte problemstillinger er hva som virker, hva som kan heve kvaliteten på tilbudene, og hvordan unngå ikke-virksomme og dyre tiltak. Forskningen skal gi hjelp til å prioritere og evaluere, og man har et ønske om å kunne akkumulere kunnskap (Grimen 2009). Kritikken mot evidensbevegelsen har kommet fra flere hold, også fra det sosialfaglige miljøet. Evidensbasert sosialt arbeid har blitt definert som «the conscientious, explicit and judicious use of current best evidence in making decisions regarding the welfare of these in need» (Sheldon 2005, 16). Kritikerne av en smal forståelse av evidens frykter at for sterk vektlegging av forskningsbasert kunnskap hentet ut ved noen få anerkjente metoder på gruppenivå, skal føre til fremmedgjørende og manualiserte tilnærminger framfor individuell tilpasning. Man frykter telle- og detaljstyring og standarder som ikke passer det virkelige liv der ansatte og brukere og pårørende reelt møtes (Vindegg 2009). Videre kritiseres det positivistiske kunnskapssynet evidensbevegelsen bygger på, da det kan medføre et reduktivt og objektiviserende menneskesyn (Vindegg 2009). Webb (2001) er av dem som har påpekt at sosialfaget og det praktiske arbeidet skal utøves i en kompleks politisk, økonomisk og kulturell ramme. Enkeltmenneskers situasjon er sammensatt og unik, og derfor blir behovet for utøvelse av skjønn og etiske vurd

Les mer

Flere saker fra Fontene forskning

Medvirkning er et begrep flittig brukt i både festtaler og lovverk, men fortsatt opplever mennesker i møte med velferdsstaten å bli snakket til, ikke med. Hvorfor er det så vanskelig?
Fontene forskning 14.12.2023
Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan gård-skole-tilbud kan legge til rette for personlig utvikling og yrkesvalg for elever med faglige og/eller sosiale vansker på ungdomstrinnet. Artikkelen bygger på kvalitative telefonintervjuer med ti ungdommer i alderen 16-18 år som hadde et slikt tilbud da de gikk på 9. og 10. trinn.
Fontene forskning 14.12.2023
Boka handler om det som i fagsjargongen i barnevernet kalles ettervern, selv om slikt «vern» i lovverket nå omtales som Hjelpetiltak til ungdom over 18 år (§ 3-6).
Fontene forskning 14.12.2023
? «CHILDREN WITH DISABILITIES and UN rights conventions» er et partnerskapsbasert prosjekt for gjensidig utveksling mellom Norge og Tanzania.
Fontene forskning 14.12.2023
Artikkelens tema er betraktninger rundt det å flytte ut av foreldrehjemmet som ung voksen med en utviklingshemming. Informantene er åtte unge voksne med Downs syndrom og 25 foreldre, og artikkelen har en kvalitativ tilnærming med intervjuer og tematisk analyse. Funnene avdekker ulike posisjoner mellom foreldre og unge voksne når det gjelder ønsker og behov knyttet til å bo utenfor foreldrehjemmet.
Fontene forskning 14.12.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt