Arkitektur N
09.12.2016
Form, materialitet, taktilitet - relasjoner mellom bruker og produkt
DESIGNERENS BESKRIVELSE
Hverdagsobjekter med en skulpturell appell kan bidra til relasjoner og emosjonell tilknytning mellom bruker og produkt. På den måten kan man fremme nytelse og skape brukerglede og bærekraftige løsninger for fremtiden. Disse produktene er utarbeidet som avsluttende del av mastergradstudiet i produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) våren 2015.
Som metode er det lagt stor vekt på utviklingen av konsepter og det fysiske arbeidet med materialer og fremstilling av funksjonelle prototyper på skolens verksted. Et delmål var presentasjon av produktene på Salone Satellite i Milano i april 2015.
Oppgaven resulterte i fem hverdagsobjekter som er utviklet med tanke på bærekraft gjennom økt tilknytning. Dette er forsøkt gjort ved fokus på form, materialitet, taktilitet, funksjon og assosiasjoner som fremmer interaksjon og nytelse.
Presentasjonen for et bredt publikum i Milano ga et inntrykk av hvordan taktilitet og skulpturell utforming appellerer til interaksjon med og fysisk berøring av produktene. Oppgaven gir likevel ingen entydig oppskrift på hvordan slike produkter kan skapes eller bør være, men d
Gå til medietHverdagsobjekter med en skulpturell appell kan bidra til relasjoner og emosjonell tilknytning mellom bruker og produkt. På den måten kan man fremme nytelse og skape brukerglede og bærekraftige løsninger for fremtiden. Disse produktene er utarbeidet som avsluttende del av mastergradstudiet i produktdesign ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) våren 2015.
Som metode er det lagt stor vekt på utviklingen av konsepter og det fysiske arbeidet med materialer og fremstilling av funksjonelle prototyper på skolens verksted. Et delmål var presentasjon av produktene på Salone Satellite i Milano i april 2015.
Oppgaven resulterte i fem hverdagsobjekter som er utviklet med tanke på bærekraft gjennom økt tilknytning. Dette er forsøkt gjort ved fokus på form, materialitet, taktilitet, funksjon og assosiasjoner som fremmer interaksjon og nytelse.
Presentasjonen for et bredt publikum i Milano ga et inntrykk av hvordan taktilitet og skulpturell utforming appellerer til interaksjon med og fysisk berøring av produktene. Oppgaven gir likevel ingen entydig oppskrift på hvordan slike produkter kan skapes eller bør være, men d