AddToAny

- Hvem vil ansette folk mellom klokka ni og tolv?

- Hvem vil ansette folk mellom klokka ni og tolv?
I distriktene står bussjåførene uten jobb når skolene tar ferie. Sjåførene mener de må ta støyten for at fylkeskommunene skal spare penger. - Hvem skal kjøre skolebussen når sjåførene har fått nok, spør sjåførene og deres tillitsvalgte i Hedmark.
- Jeg begynner å jobbe klokken sju og er ferdig et sted mellom halv fem og kvart over fem. Men jeg får bare betalt for seks timer, forteller Kai Rune Sæther, bussjåfør i Kongsvinger i Hedmark.
Delskift kalles det, og er ikke uvanlig blant bussjåfører. En arbeidsøkt på morgenen og en arbeidsøkt på ettermiddagen, med noen timer fri midt på dagen.
- Men hvor mye fritid er det egentlig? spør Sæther.
Har påpeker at for sjåfører med litt reisevei til hjemmet, er det ikke noe poeng å dra hjem.
- Og man kan jo ikke akkurat ta seg annet arbeid i de timene. Hvem vil ansette folk mellom klokken ni og tolv? spør Sæther.

Fylkeskommunen bestemmer. Annet arbeid kunne vært greit å ha, for Sæthers oppstykkete arbeidstid stopper ikke der. Arbeidsåret hans har samme lengde som skoleåret, og han vet ikke om han får like mye arbeid neste skoleår. Han er ansatt på 80 prosents stilling, men jobber i realiteten mindre. Dette skoleåret jobber - og får han betalt for - 69 prosents stilling. Om det blir mer eller mindr
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra NJF-magasinet

2PORTUGAL: Landets nasjonale fagforening for fengselsvakter (SNCGP) gikk ut i full streik 22. februar fra midnatt til klokka 23:59.
NJF-magasinet 06.03.2024
Selv om ERTMS kommer, forsvinner ikke trafikkstyrerne. Lønsdal stasjon på Saltfjellet er bemannet av Bane Nors nystartede
NJF-magasinet 06.03.2024
Vi må ta vare på det vi har, gjentas flere ganger i innspill til kommende Nasjonal transportplan for perioden 2025-2034, som skal vedtas i løpet av våren.
NJF-magasinet 06.03.2024
To år etter Russlands invasjon sa Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj at Ukraina kommer til å seire.
NJF-magasinet 06.03.2024
Stortinget ber Jernbanedirektoratet utrede konsekvensene dersom tungt vedlikehold av togmateriell forsvinner ut av Norge.
NJF-magasinet 06.03.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt