I høringsutkastet for nye rammeplan for barnehager står det under punkt 6:
Barnehageeieren har det overordnede ansvaret for at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover og regelverk, jf. barnehageloven 7 første ledd. Barnehageeieren har dermed juridisk ansvar for kvaliteten på barnehagetilbudet. (s 17).
I den forbindelse har jeg gjort med noen tanker rundt ordet kvalitet. Sånn jeg ser det er det problematisk å benytte begrepet kvalitet i barnehagesammenheng. Personlig tenker jeg dette er et uttrykk som brukes i forbindelse med handel, der man benevner varer og tjenester. På den annen side ser jeg at det er nødvendig med et dekkende begrep også i forbindelse med barnehagen.
Det problematiske tenker jeg er hvordan man måler kvalitet? Hva skal måles? Hvorfor?
Hvordan kan kvalitet måles: Via foreldreundersøkelser? Dette vil avdekke om foreldrene er tilfreds med tilbudet, men det vil si lite om hvordan barnet selv opplever egen hverdag. Det sier ingenting om