Arkitektnytt
23.08.2019
- Det finnes gode grunner til ikke å bygge skoler dominert av gjennomsiktig glass, skriver lærer Jan Jørgen Skartveit.
Trenden innen skolebygging blant arkitekter er at alle vegger skal være av gjennomsiktig glass. I Norge har lærerstanden drevet med undervisning siden slutten av 1700-tallet. Ingen har inntil helt nylig tenkt at å bygge skoler med gjennomsiktige glassvegger overalt er en god idè.
Arkitekter er i likhet med andre yrkesgrupper opptatt av å oppnå anerkjennelse fra egen yrkesgruppe. Arkitekter ønsker å bygge trendy praktbygg, som kan imponere andre arkitekter. Arkitekter konkurrerer om heder og om kontrakter. Mest mulig lys, mest mulig gjennomsiktige glassvegger, som gjør mest mulig av praktbygget synlig fra enhver vinkel, blir derfor en dominerende, estetisk hovedtanke for de nye skolebyggene.
Forestillinger om lys, oversikt og åpenhet er dominerende. Forskning viser hvordan sollys påvirker motivasjon og arbeidslyst og gir støtte til arkitekters visjoner om gjennomsiktige lyskatedraler for opplysning. Andre bærende ideer er forestillinger om skolen som en myldrende torgplass, et agora, der elevene kan sitte på kafé, skravle, observere andre og nyte livet. Arkitekter har naive forestillinger om å bryte ned stengsler mellom mennesker slik at alle kan la seg inkludere i åpne og for alle tolerante felleskap der alle kan være lykkelige sammen.
Arkitekter tilbyr lærere og elever skinndemokratisk
Gå til medietArkitekter er i likhet med andre yrkesgrupper opptatt av å oppnå anerkjennelse fra egen yrkesgruppe. Arkitekter ønsker å bygge trendy praktbygg, som kan imponere andre arkitekter. Arkitekter konkurrerer om heder og om kontrakter. Mest mulig lys, mest mulig gjennomsiktige glassvegger, som gjør mest mulig av praktbygget synlig fra enhver vinkel, blir derfor en dominerende, estetisk hovedtanke for de nye skolebyggene.
Forestillinger om lys, oversikt og åpenhet er dominerende. Forskning viser hvordan sollys påvirker motivasjon og arbeidslyst og gir støtte til arkitekters visjoner om gjennomsiktige lyskatedraler for opplysning. Andre bærende ideer er forestillinger om skolen som en myldrende torgplass, et agora, der elevene kan sitte på kafé, skravle, observere andre og nyte livet. Arkitekter har naive forestillinger om å bryte ned stengsler mellom mennesker slik at alle kan la seg inkludere i åpne og for alle tolerante felleskap der alle kan være lykkelige sammen.
Arkitekter tilbyr lærere og elever skinndemokratisk