Vi frykter at for mye av dette kan gi uheldige «bivirkninger» på barnas psykiske helse og deres læringsmuligheter, og potensielt for demokratiet på lengre sikt.
Andelen som strever øker
Vi jobber med barn og unge innen psykisk helsevern og vet noe om hva barn trenger for å føle seg sett og trygge, som er sentralt for deres utvikling. Andelen barn og unge som strever med angst og depresjon øker og utgjør nærmest et folkehelseproblem. Vansker med oppførsel er derimot ikke et generelt økende problem.
Vi tror ikke at kursledere eller utøvere av DUÅ og PALS har dårlige intensjoner. Tvert imot er vel tiltakene ment å være en hjelp til å skape ro og orden i barnegruppene, samt lære barn å utvikle sosiale ferdigheter. Vi mener ikke å være dogmatiske og si at det aldri er OK å overse eller belønne et barns oppførsel. Men, når belønning og det å overse oppførsel blir satt i system for å oppnå «riktig» oppførsel blir vi bekymret.
Les også hva DUÅ skriver om seg selv: De Utrolige Årene i norske barnehager