Første steg
11.12.2020
kan vi si at gjennom bruk av humor i barnehagen foregår det en kulturproduksjon (Guss, 2017, s. 21). Dette kan gjelde barns egen kulturproduksjon i form av barn som produserer vitser og spillopper.
«I barnehagen skal barna få leke og utfolde skaperglede, undring og utforskertrang» (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 19). Utforskertrangen og undringen kan være en sterk motivator for barn til å utføre spillopper. Hva skjer hvis jeg ikke følger regel A eller B i barnehagen? Denne trangen kan ha sin grobunn i nysgjerrighet. Gulpinar, Hernes & Winger (2016, s. 166) skriver om nysgjerrigheten som et fenomen som oppstår med en disrupsjon, noe uventet. Kanskje det er gjort endringer i rommet? Kanskje det mangler noe? Kanskje en annen person gjorde noe morsomt? Grøver (2018, s. 19) skriver om hvordan barns språklige læringsutbytte er sterkest når de får være i settinger som oppleves verdifulle. For å sette det på spissen kan barnet som tetter vasken slik at det renner over, sitte igjen med en sterkere erfaring og forståelse av vann, enn barnet som utelukkende bruker vann som drikke. Dette åpner for å se disse situasjonene som noe annet enn «sabotasje». Spillopper er i aller største grad lek. En lek som kan utfordre det etablerte og de voksnes væremåte.
ERTING
Erting er nok den humorformen jeg observerer at flest voksne har ubehag med. La oss først presisere at erting ikke er mobbing. Erting i
Gå til medietERTING
Erting er nok den humorformen jeg observerer at flest voksne har ubehag med. La oss først presisere at erting ikke er mobbing. Erting i