AddToAny

- Hongkong ble lovet autonomi i femti år, men halvveis ut i perioden har byen gått fra å være et aspirerende demokrati til et diktatur

Hva skjedde med rettsstaten i Hongkong? Ifølge avtalen mellom Kina og England skulle den britiske Common Law-tradisjonen følges, men slik gikk det ikke, skriver nestleder i Hongkongkomiteen i Norge, Arne Melsom.
Advokater og jurister har vært sentrale i protestene, skriver han.

I 1984 kom kinesiske og britiske myndigheter fram til en enighet om at Hongkong skulle ha en høy grad av autonomi i minst femti år etter innlemmelsen i Folkerepublikken Kina i 1997.

Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.

Felleserklæringen som lå til grunn for enigheten ble registrert i FN i 1985. Grunnmuren for byens autonomi var rettsvesenet, som hovedsakelig skulle videreføres fra kolonitiden. Dette innebar at lovgivning skulle følge den britiske Common law-tradisjonen.

Hongkongs minigrunnlov

Prinsippene fra felleserklæringen ble detaljert i. I artikkel 27 fikk byens befolkning lovhjemlet friheter vi kjenner fra land som Norge:

«Hong Kong residents shall have freedom of speech, of the press and of publication; freedom of association, of assembly, of procession and of demonstration; and the right and freedom to form and join trade unions, and to strike.»

I Basic Law ble det lagt rammer for byens rettsvesen som i betydelig grad skilte Hongkong fra resten av folkerepublikken.

Særlig viktig var knesettingen av prinsippet om at avgjørelser i Hongkongs rettsvesen ikke skulle kunne overprøves utenfor byen. Det ble etablert en egen Court of Final Appeal i Hongkong.

Men skottene mot sentralmakten var ikke vanntette. I artikkel 158 og 159 i Basic Law ble sentralmakten i Beijing autorisert til å kunne gripe inn gjennom lovtolkninger og innføring av lovtillegg.

Og artikkel 18 ga sentralmakten anledning til å skrive inn lover i dog begrenset til bestemmelser om forsvar og utenrikssaker.

Lovgivningens akilleshæler

Et annet problem var at Basic Law fikk tre artikler med pålegg som pekte fram i tid, men uten noen konkret frist.

Dette dreide seg om innføring av en sikkerhetslov (artikkel 23), samt frie valg av henholdsvis byregjeringens leder (artikkel 45) og til alle seter i forsamlingen som vedtar Hongkongs budsjett og andre lokale lover, Legislative Council (LegCo; artikkel 68).

I starten skulle byregjeringens leder bli valgt av en komité som var satt sammen slik at vervet i praksis var forbeholdt Beijing-tro kandidater. I LegCo (det lovgivende rådet) var det demokratiske valg til halvparten av setene, mens resten var forbeholdt interessegrupper.

I praksis har dette innebåret at det har vært svært vanskelig for opposisjonen å vinne et flertall i LegCo. Opposisjonen har hele tiden vært i mindretall i forsamlingen, til tross for støtte fra en majoritet av de frie stemmene ved alle valg.

Hongkongs første 20 år med autonomi

I 2003 la byregjeringen fram et. Forslaget ble møtt med sterk kritikk fordi det i praksis ville sette til side viktige elementer i Hongkongs autonomi.

Organisasjoner som Beijing hadde erklært for ulovlige i fastlands-Kina skulle kunne forbys å virke i Hongkong. Politiet skulle kunne gjennomføre ransakinger og arrestere innbyggere uten at det forelå ransakings- eller arrestordre, eller bevis.

Skillet mellom nasjonen og sentralmakten ville bli utvannet, slik at kritikk av kommunistpartiets ledelse ble sidestilt med kritikk av nasjonen.

Forslaget utløste de største demonstrasjonene i Hongkong siden massakren etter protestene på Den himmelske freds plass i Beijing i 1989: Omtrent en halv million mennesker deltok i.

5. september 2003 valgte byregjeringen å trekke forslaget.

Jurister sentrale

Under dramatikken rundt forslaget til sikkerhetslov, som skulle erstatte den provisoriske artikkel 23 i Basic Law, dannet en gruppe jurister organisasjonen Basic Law Article 23 Concern Group.

Blant grunnleggerne var tre tidligere ledere av Hongkongs advokatforening. Etter at myndighetene trakk forslaget, gikk gruppens fokus over på å kreve frie valg. Organisasjonen fikk navnet ; artikkel 45 foreskriver fremtidige demokratiske valg av byregjeringens leder.

Les mer

Flere saker fra Advokatbladet

Jeg har lyst til å fokusere på fordelen med å være minoritet i advokatbransjen. Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre utgjør nå 19,9 prosent av befolkningen.
Advokatbladet 14.02.2024
Jeg er homofil (og svensk). Min opplevelse hos Wiersholm er at dette har vært irrelevant. Jeg har alltid følt meg komfortabel med å være meg selv, både i firmaet og blant nesten alle ansatte.
Advokatbladet 14.02.2024
Jeg bestemte meg for å studere juss da jeg som 22-åring ble definert som ufør av leger og av NAV. Nå lever jeg ut advokatdrømmen sammen med mitt forbilde.
Advokatbladet 14.02.2024
Folk må forstå hva ekskluderende holdninger kan gjøre med de som blir rammet. Ingen erfaringer skal bagatelliseres, og vi må tørre å etterleve verdivalgene vi tar - selv om vi risikerer å bli stående alene.
Advokatbladet 14.02.2024
Tidligere mangfoldsarbeid, for eksempel i bedrifter, hadde gjerne som mål at man skulle oppstille kriterier for hva som var mangfoldig. Man skulle kunne sjekke av for en serie egenskaper hos menneskene man hadde ansatt.
Advokatbladet 14.02.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt