AddToAny

Hjelp, i tide?

Hjelp, i tide?
Det sliter på medelever, på skolens ansatte, på skoleledelsen, og ikke minst på eleven selv. Likevel insisteres det på at eleven skal hjelpes på nærskolen.
«Jeg bestemmer. Jeg gjør som jeg vil. Lærerne kan ikke gjøre noe allikevel!»
I skolegården skryter han av sine bragder: slåsskampene, skulkingen, ydmykelsen av medelever, møtene med skoleledelsen og møtene med politiet. Tilhørerne lytter med skrekkblandet fryd. De våger ikke annet, for de er redd ham. Noen beundrer ham, mens lærerne fortviler. Eleven viser ingen tegn til verken sosial eller faglig utvikling, samme hvilke tilpasninger man gjør. Tvert imot: Elevens atferd forverres i takt med at han glir lenger og lenger vekk fra klassemiljøet og skolemiljøet. Situasjonen forverres. Det sliter på medelever, på skolens ansatte, på skoleledelsen, og ikke minst på eleven selv. Likevel insisteres det på at eleven skal hjelpes på nærskolen.

Scenarioet beskrevet over er dessverre ikke ukjent for ansatte i den norske skolen. I Norge er det bred politisk enighet om at grunnskolen skal være en inkluderende skole og at alle elever skal ha tilhørighet i en ordinær klasse. De fleste som jobber i skolen, er enige i dette. Utagerende elever skal også inkluderes og ha sin plass i fellesskapet for å ivareta en best muli
Gå til mediet

Flere saker fra Utdanning

Linda Stranden er travel rektor på Skullerud skole. Men når hun har fri, er det ikke hagen eller sofaen som får besøk.
Utdanning 07.06.2024
Forskning viser at finskspråklige elevers interesse for å lære svensk, har minket. Andre språk tar over.
Utdanning 07.06.2024
Stadig nye reformer, nedskjæringer, teste- og tidspress, elevfravær, skjermavhengighet, mobbing, individualisme og lærerflukt: Mye er galt med norsk skole, skriver Gry Falch-Olsen.
Utdanning 07.06.2024
Rektor på Nordtvet skole i Oslo bekymret seg for elevenes leseferdigheter. Nå bekymrer elevene seg for om favorittboka er lånt.
Utdanning 07.06.2024
Vi frykter konsekvensene kunstig intelligens (KI) har for skriveprosess som undervisningsmetode.
Utdanning 07.06.2024

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt