Første steg
29.05.2020
I denne islandske barnehagen er guttene og jentene hver for seg. Jentene trener på mot og selvtillit og guttene på omsorg og empati. Målet er økt likestilling.
«Du er god til å trøste.» «Du er god til å finne på nye leker.» «Du er god til å gre håret mitt. » Komplimentene flyr gjennom luften og helt ut i gangen, der Margrét Pála møter Første steg. Hun er ildsjelen bak den oppsiktsvekkende Hjalli-modellen, som er kjent for sin kjønnsdelte pedagogikk, eller likestillingspedagogikk. Hjalli-barnehagen ligger i Hafnarfjördur utenfor Reykjavik på Island.
SOSIAL TRENING FOR GUTTENE
Gjennom en halvåpen dør kan jeg se en liten gruppe gutter, som sitter i ring og holder hverandre i hendene, mens de skifter på å si fine ting til hverandre.
- Å gjøre denne øvelsen med jenter ville aldri vært et problem. De gjør det så lett som bare det, fordi de er knyttet til hverandre. For guttene har det tatt mye tid, støtte og oppmuntring for å få det til, sier Margrét Pála. Mens guttene øver på sosiale ferdigheter, er jentene i gang med individuell trening som handler om mot, initiativ og selvstendighet.
- Gutter og jenter må lære ulike ting for å likestilles, derfor holder vi dem adskilt mesteparten av tiden, sier Pála.
ATSKILT LÆRING
Ideen med å dele barna i gutte- og jentegrupper fikk Margrét Pála for rundt 30 år siden. Som nyutdannet pedagog ble hun oppmerksom på hvordan barnehagene bidro til å fastholde og forsterke de tradisjonelle kjønnsrollene.
- Jeg opplevde at pedagogene ubevisst behandlet guttene og jentene forskjellig. Jentene ble oppmun
Gå til medietSOSIAL TRENING FOR GUTTENE
Gjennom en halvåpen dør kan jeg se en liten gruppe gutter, som sitter i ring og holder hverandre i hendene, mens de skifter på å si fine ting til hverandre.
- Å gjøre denne øvelsen med jenter ville aldri vært et problem. De gjør det så lett som bare det, fordi de er knyttet til hverandre. For guttene har det tatt mye tid, støtte og oppmuntring for å få det til, sier Margrét Pála. Mens guttene øver på sosiale ferdigheter, er jentene i gang med individuell trening som handler om mot, initiativ og selvstendighet.
- Gutter og jenter må lære ulike ting for å likestilles, derfor holder vi dem adskilt mesteparten av tiden, sier Pála.
ATSKILT LÆRING
Ideen med å dele barna i gutte- og jentegrupper fikk Margrét Pála for rundt 30 år siden. Som nyutdannet pedagog ble hun oppmerksom på hvordan barnehagene bidro til å fastholde og forsterke de tradisjonelle kjønnsrollene.
- Jeg opplevde at pedagogene ubevisst behandlet guttene og jentene forskjellig. Jentene ble oppmun