- Det er oldebarna dine, sier Berivan Golandami.
Hun og Narin Fattahi går første året på sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Østfold. Nå er de i sin sjette uke i sin aller første praksis. De sitter på hver sin side av Andersen og ser i fotoalbumet hennes. De befinner seg på en skjermet avdeling for personer med demens.
Læringsceller
De to studentene er med i prosjektet «Kickstart på sykehjem», hvor praksisperioden organiseres annerledes enn før. Stikkordene er kombinerte stillinger og læringsceller. Hovedmålet er å styrke sykehjem som læringsarena for førsteårsstudentene.
Læringscelle er et annet ord for tospann, men er ikke tilfeldig valgt, ifølge Anne Raustøl, førsteamanuensis ved VID vitenskapelige høgskole i Oslo:
- Studentene blir ekstra fokusert på læring når vi kaller det «læringscelle». Vi ønsker at de selv skal ta regien for læringen med støtte fra praksisveileder og det kombinerte teamet. Cellen er paret som de går ut og inn av. De planlegger først sammen i cellen, utfører det de skal gjøre enten hver for seg eller sammen, og de snakker og reflekterer sammen etterpå.
Hun er ikke så begeistret for «tospann» og synes begrepet mangler faglig tyngde.
- Det høres ut som to som skal dra noe tungt, sier hun.
Læringscelle-begrepet har de fra en blogg om aktiv læring. Raustøl opplyser at det er en internasjonal tendens i utdanningen hvor det er prosjekter blant annet i Storbritannia og Nederland, og hvor samarbeidslæring er sentralt.
- Studentene blir nært knyttet til den de går i læringscelle med, og de fleste etablerer et godt og åpent forhold til hverandre. Det er veldig viktig å ha en du føler deg trygg på og som er på ditt nivå, sier hun.
- Vi klikker
På Østsiden sykehjem utgjør Fattahi og Gol