Handikapnytt
18.02.2021
Genny og andre tohjulinger fjerner stigmaer og åpner helt nye muligheter. Nå er nye europeiske regler på trappene. Det kan føre til at selvbalanserende rullestoler blir godkjent som fullverdige hjelpemidler, også i Norge.
I fjorårets siste utgave skrev Handikapnytt om Inger Ola Rødsandtrø og Oddgeir Langleite som prøvde selvbalanserende rullestoler. Løsningen bygger på teknologien fra amerikanske Segway og gjør det mulig å ta seg fram med bare to hjul på én akse.
Manglende godkjenning i henhold til gjeldende krav og standarder for produktgruppen elektriske rullestoler er begrunnelsen for hvorfor Nav sier nei til søknader om selvbalanserende rullestoler. Det opplyste direktør Liv Welde Johansen ved Nav Hjelpemidler og tilrettelegging da Handikapnytt spurte om etatens praksis og policy på området.
Det hun ikke nevnte, er at Nav likevel har innvilget én enkelt søknad om en selvbalanserende rullestol på dispensasjon fra Nav.
Ett enslig ja fra Nav
Steinar Hauge fra Oslo har siden i fjor sommer rullet rundt på en Freee F2, en konkurrent til Genny-stolen som Langleite og Rødsandtrø testet tidligere i høst.
- Denne stolen dekker så godt som alle mine behov. Jeg kan ikke se mange situasjoner der jeg vil ha mer nytte av noe annet, sier Steinar Hauge.
Han forteller at han kom over produktet Freee F2 i Hjelpemiddeldatabasen og fikk hjelp av en ergoterapeut i kommunen til å formulere en søknad.
Listet opp argumenter
Det var tydelig at dette ikke var en rutinesak for Nav. Underveis måtte han gjennom to telefonsamtaler med saksbehandler, og han måtte levere en egen redegjørelse for hvorfor han trengte dette hjelpemiddelet.
- I notatet satte jeg opp en tabell der jeg sammenliknet Freee F2 med andre løsninger, både konvensjonelle elektriske rullestoler og drivaggregatløsninger på en manuell rullestol. Der beskrev jeg hvordan de ulike stolene ville fungere i ulike scenarier, forklarer Hauge.
For eksempel: Han trengte en stol som kunne fungere utenfor asfaltert vei og fortau. Det utelukker drivaggregater på manuelle stoler.
Han er dessuten avhengig av å kunne ha med stolen inn og kunne manøvrere innendørs. Det utelukket konvensjonelle stoler til utebruk.
Videre argumenterte han med at han kan ha med selvbalanserende rullestol i sin nåværende bil - en alminnelig suv. Om han skulle ha for eksempel en Permobil X850, ville han måtte bytte til en gruppe 2-bil med rullestolheis.
Argumentasjonsrekken var åpenbart overbevisende nok, for Hauge fikk ja til stolen uten å måtte gå veien om en klagesa
Gå til medietManglende godkjenning i henhold til gjeldende krav og standarder for produktgruppen elektriske rullestoler er begrunnelsen for hvorfor Nav sier nei til søknader om selvbalanserende rullestoler. Det opplyste direktør Liv Welde Johansen ved Nav Hjelpemidler og tilrettelegging da Handikapnytt spurte om etatens praksis og policy på området.
Det hun ikke nevnte, er at Nav likevel har innvilget én enkelt søknad om en selvbalanserende rullestol på dispensasjon fra Nav.
Ett enslig ja fra Nav
Steinar Hauge fra Oslo har siden i fjor sommer rullet rundt på en Freee F2, en konkurrent til Genny-stolen som Langleite og Rødsandtrø testet tidligere i høst.
- Denne stolen dekker så godt som alle mine behov. Jeg kan ikke se mange situasjoner der jeg vil ha mer nytte av noe annet, sier Steinar Hauge.
Han forteller at han kom over produktet Freee F2 i Hjelpemiddeldatabasen og fikk hjelp av en ergoterapeut i kommunen til å formulere en søknad.
Listet opp argumenter
Det var tydelig at dette ikke var en rutinesak for Nav. Underveis måtte han gjennom to telefonsamtaler med saksbehandler, og han måtte levere en egen redegjørelse for hvorfor han trengte dette hjelpemiddelet.
- I notatet satte jeg opp en tabell der jeg sammenliknet Freee F2 med andre løsninger, både konvensjonelle elektriske rullestoler og drivaggregatløsninger på en manuell rullestol. Der beskrev jeg hvordan de ulike stolene ville fungere i ulike scenarier, forklarer Hauge.
For eksempel: Han trengte en stol som kunne fungere utenfor asfaltert vei og fortau. Det utelukker drivaggregater på manuelle stoler.
Han er dessuten avhengig av å kunne ha med stolen inn og kunne manøvrere innendørs. Det utelukket konvensjonelle stoler til utebruk.
Videre argumenterte han med at han kan ha med selvbalanserende rullestol i sin nåværende bil - en alminnelig suv. Om han skulle ha for eksempel en Permobil X850, ville han måtte bytte til en gruppe 2-bil med rullestolheis.
Argumentasjonsrekken var åpenbart overbevisende nok, for Hauge fikk ja til stolen uten å måtte gå veien om en klagesa