Bedre Skole
09.09.2022
Fremragende fotballspillere og skiløpere bruker både hodet og beina. Hvordan toppidrettsutøvere bør bruke hodet, er temaet i Frode Moen og Tore C. Stiles sin bok: Hjernekraft.
Mentale prosesser og mental trening. Boka omtales her fordi deler av boka trolig kan være nyttig også for lærere. For klasserom har det til felles med en fotballbane at også det er en arena der mye uforutsett kan skje. En av forskjellene er imidlertid at lærere har mer enn én ball å følge med på! Det gjør ikke denne boka mindre aktuell.
betydningen hjernen har under trening og utøvelse av toppidrett (kap. 1,2 og 6).
Her er noen eksempler på overskrifter hentet fra denne delen: «Eksekutiv intelligens», «En av hjernens oppgaver er å skape balanse» og «Hjernen lagrer utallige programmer». En utøvers eksekutive (fra latin: utøve, utføre) intelligens er et hovedbegrep i boka. Dette fordi denne intelligensen er mer påvirkelig for mental trening enn den type intelligens som måles i IQ.
Den andre delen tematiserer mentale prosesser hos utøveren (kap. 3?5). Det gjelder både hva som skjer under trening og når idrettsutøveren skal delta i et mesterskap. Klargjøring, vurdering og utvikling av utøverens eksekutive intelligens utgjør den sentrale oppgaven for en mental trener.
Forfatterne deler den eksekutiv intelligens opp i tre: oppmerks
Gå til medietbetydningen hjernen har under trening og utøvelse av toppidrett (kap. 1,2 og 6).
Her er noen eksempler på overskrifter hentet fra denne delen: «Eksekutiv intelligens», «En av hjernens oppgaver er å skape balanse» og «Hjernen lagrer utallige programmer». En utøvers eksekutive (fra latin: utøve, utføre) intelligens er et hovedbegrep i boka. Dette fordi denne intelligensen er mer påvirkelig for mental trening enn den type intelligens som måles i IQ.
Den andre delen tematiserer mentale prosesser hos utøveren (kap. 3?5). Det gjelder både hva som skjer under trening og når idrettsutøveren skal delta i et mesterskap. Klargjøring, vurdering og utvikling av utøverens eksekutive intelligens utgjør den sentrale oppgaven for en mental trener.
Forfatterne deler den eksekutiv intelligens opp i tre: oppmerks


































































































