Utdanning
01.04.2016
Det synes å være en utbredt misforståelse både hos lærere og i pedagogisk-psykologisk tjeneste at elever med fonologisk baserte lese- og skrivevansker (dysleksi) vil ha nytte av å bruke en mer visuelt basert avkodingsstrategi, såkalt helordslesing.
Anne Cathrine urmann-Moe
Fagteam for lese- og skrivevansker Avdeling for språk og tale Statped sørøst
Anne Helene Strand-Andersen
Eli Hekland
Vigdis Refsahl
Vi som møter elevene som har de aller største vanskene på dette området, ser stadig alvorlige konsekvenser av en slik tilnærming i form av elever som har en misforstått forståelse av hva lesing er. De har tilegnet seg uhensiktsmessige strategier for avkoding, ofte basert på unøyaktig gjettelesing, og de viser mangelfull forståelse for det alfabetiske prinsippet. Å forstå og mestre det alfabetiske systemet er helt grunnleggende for å kunne lese i en alfabetisk skriftkultur som vår.
Ideen om at det å lære seg skriftbilder av ord kan erstatte en fonologisk lesestrategi, bygger etter vår mening på en misforstått oppfatning både av hva lesing er og hvordan utvikling av lesekompetanse skjer.
Mange barn kan allerede tidlig i førskolealderen gjenkjenne skriftbildenes grafiske form og kan huske og lære seg noen ord de har sett flere ganger, for eksempel kjente l
Gå til medietFagteam for lese- og skrivevansker Avdeling for språk og tale Statped sørøst
Anne Helene Strand-Andersen
Eli Hekland
Vigdis Refsahl
Vi som møter elevene som har de aller største vanskene på dette området, ser stadig alvorlige konsekvenser av en slik tilnærming i form av elever som har en misforstått forståelse av hva lesing er. De har tilegnet seg uhensiktsmessige strategier for avkoding, ofte basert på unøyaktig gjettelesing, og de viser mangelfull forståelse for det alfabetiske prinsippet. Å forstå og mestre det alfabetiske systemet er helt grunnleggende for å kunne lese i en alfabetisk skriftkultur som vår.
Ideen om at det å lære seg skriftbilder av ord kan erstatte en fonologisk lesestrategi, bygger etter vår mening på en misforstått oppfatning både av hva lesing er og hvordan utvikling av lesekompetanse skjer.
Mange barn kan allerede tidlig i førskolealderen gjenkjenne skriftbildenes grafiske form og kan huske og lære seg noen ord de har sett flere ganger, for eksempel kjente l