Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 16 år tilbake og funnet en test av Elan 37. Testen ble skrevet og utført av Morten Jensen, og ble publisert i Seilmagasinet 9-2004. Elan 37 ble en stor suksess i Norge. Båten ble lansert på samme tidspunkt da shorhanded-seilingen eksploderte, og båten tapeserte resultatlistene.
Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
To ting lot jeg meg imponere av da jeg seilte Elan 37 i 10-12 m/sek ute på den godt skjermete Drammensfjorden. Den gikk hvit i de heftigste nordarossene. Fordi vi først la ut med spinnaker sørover, kom det første «kicket» da vi passerte 10 knop på loggen - på flatt vann! Senere, da vi krysset tilbake med full ener, som definitivt var duk i meste laget, ble jeg imponert over hvor velbalansert båten er - selv når den krenger mye.
Begge opplevelsene bærer bud om at Elan 37 har et veldreid skrog. Med spinnakeren oppe ga det en klar fornemmelse av å ville skli lett, og i motsetning til mange andre båter - spesielt av eldre årgang som nærmest «borer seg fast» når den teoretiske skroghastigheten overskrides - fortsatte Elan 37 bare å skli og øke farten jevnt - parallelt med at vinden økte i kastene.
En annen velsignet egenskap var at den var svært stabil å styre.
Her var få tendenser til at den ville begynne å gire eller broache; og såfremt vi lot oss falle av i kastene, gikk båten mer stabilt desto fortere vi seilte.
VELBALANSERT
Full genua 1 er definitivt for mye seil på en Elan 37 når vindkastene hviner opp i 14 m/sek. I mellom kastene, når det blåste 8-10 m/sek, bar båten derimot seilene godt. I min «innebygde krengningsmåler» (som rent praktisk er det trykket du kjenner båten gir deg i rompa) ligger det en brems i ryggmargen mot det å seile med for mye krengning. Og det arter seg slik at jeg automatisk begynner å styre litt høyere for å ta ut kraft av seilene.
Denne refleksen inntrådte også under prøveseilasen med Elan 37, men da fikk jeg langt fra de tallene på loggen som jeg ønsket meg.
Var jeg derimot ikke så «feig» og lot båten krenge mer, kom tallene. 6,8 knop skal den ha på loggen på bidevind under slike forhold. Krengningen til tross var båten fortsatt velbalansert og lett å styre; jeg fikk en klar fornemmelse av å ha med en svært harmonisk - ja, kanskje litt ekstraordinært harmonisk båt - å gjøre; i alle fall om man har moderne båter med skarpt forskip og brede akterender som sammenligningsgrunnlag.
Konstruktøren av Elan 37, Rob